|
|
|
|---|---|
| Varför drar en EDE mindre? Laddar en vanlig 520d batteriet vid motorbromsning? Är det andra skillnader? Vet att det är andra däck. | |
|
Angående laddning har jag nyligen verifierat att min F11 530d xDrive har olika systemspänning beroende på om jag motorbromsar eller ej. Dvs batteriet laddas kraftigare vid motorbroms än vid normalt gaspådrag. Vid ca 20 graders utomhustemperatur rörde det sig om en skillnad på ca 2V. Motorbroms ca 15V. Normalt gasande ca 13V. Nyligen läste jag detta om 520d EDE: Länk Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Laddas batteriet om du motorbromsar som på EDE? | |
|
Jag vet inte om EDE:n har ytterligare mer sofistikerad laddning än min 530 (och övriga 5-serie bilar). Men jag tvivlar på det. Jag har bara sett nyligen i min bil, då jag antar att batteriet är välladdat, att spänningen ökas markant från ca 13V till ca 15V då jag motorbromsar. I vintras låg spänningen mer eller mindre hela tiden på 15V och däröver. En blyackumulator kan ju laddas med högre spänning då temperaturen är låg. Klassiska TWC-laddare fungerar ju på detta sätt att de höjer systemspänningen vid lägre temperaturer. Jag skriver ca eftersom jag har inkopplat i cigg-uttaget en LED-stege där varje steg är ca 0.5V och den högsta LED:en lyser vid 15V och däröver. Först härom veckan lade jag märke till att systemspänningen från att nästan hela tiden tidigare ligga på ca 15V hade krupit ned till ca 13V vid normalt gaspådrag. Då jag släppte gasen tickade spänningen upp till 15V efter ca en halv sekund. M.a.o. laddas batteriet mera vid motorbroms. Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Speciella fälgar som är designade lite olika på höger resp. vänster sida och andra däck är bidragande har jag för mig. Kan vara lite lägre också, ett beprövat trick av andra märken för att minska förbrukningen. Kombibilar brukar vara svårare att få ner förbrukningen på så EDE finns väll bara som sedan? | |
|
Det jag känner till är följande: Högre utväxling i bakaxel Andra däck, dock kan man välja 3 olika fälgtyper bl.a. De som sitter som std på den vanliga. Balansaxel i motor tillåter lägre motorvarv Eco Pro(men tror det är standard på alla nu) Laddning vid motorbroms är inte unikt och ingår i efficient dynamics. Det handlar om att generatorn bara ska belasta när det finns extra energi att ta av. I eco pro märks tydligt 2 saker, Acn kyler mer kontrollerat(kopplar ur kompressor när så tillåts) samt lägre effekt i motorn(dock inget som stör normal körning). Under fordonsinfo/eco pro finns även info om acn samt förbrukning i intervall 8/32/120 minuter samt 8 timmar. Där får man även"körtips". |
|
|
EDE har tack vare den annorlunda utväxlingen något högre toppfart. /J.I |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.