AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.834

Kan någon hjälpa mig med felaktigt CO/HC värde på min e38 (730) -94

st
20
starlight_730
730iA -94 (e38)
Hej!

Blev nyligen ägare till min första BMW, en 730 (e38) -94.
Den var lite misskött men inget allvarligt och priset var rätt så jag slog till och bytte det som var kasst och drog till bilprovningen som konstaterade ett tankläckage (lite plast runt skarven så var det problemet borta) och höga CO/HC värden.
Jag gjorde en service på bilen (ny olja, nya stift och filter), och bytte alla vacum o luft slangar jag hittade och det hjälpt men inte tillräckligt.
Gjorde ett test senast idag och då såg det ut som följande:

Vänster pipa: Höger pipa:

Co: 0,62 Co: 0,87
Hc: 231 Hc: 252
Lambda: 1,022 Lambda: 1,057

Co 2500 har samma värden som Co på tomgång

Katarna skramlar inte men är klart misstänkta och jag har inte hittat något läckage på avgassystemet.
Har även provat att göra bilen strömlös i 30min i ett försök att nolla den.
Vet inte om det kan påverka något men förra ägaren har tagit bort dom bakre ljuddämparna samt att när man drar på o släpper gasen så smäller den i rören typ som en trimmad racerbil.
För övrigt är bilen kanon så om någon har några tips eller ideer eller råkat ut för något liknande så är jag tacksam för all hjälp jag kan få..

Mvh // Emanuel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur såg de gamla stiften ut?
Vilka stift monterade du?

Har du gjort en felkodsavläsning?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Sportluftfilter?

Mvh
Johan B

st
20
starlight_730
730iA -94 (e38)
Hej!

Tack för ditt svar..

Dom gamla stiften såg mycket bra ut föutom att dom var svartbrända i botten på det vita precis ovanför gängan.
Tidigare ägare har satt på ett sport luftfilter och jag har tänkt byta till orginal men dom har slarvat bort locket till luftburken så jag letar ett begagnat..
Jag har inga felkoder som visas i någon display.
Krävs det ett speciellt instrument eller ska man knappa i displayen på bilen för att se felkoderna eller måste man lämna in den på verkstad för det?

Mvh// Emanuel
st
20
starlight_730
730iA -94 (e38)
Glömde stiften..

Det är stift av den billigare varianten men som följer dom beteckningar som står i handboken..
köpte dom på mekonomen..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW-motorer är ofta mycket tjuriga om de inte får exakt de stift de skall ha....billiga stift brukar sällan fungera bra i en BMW-motor.
Använd NGK BKR6EK eller ännu hellre BKR6EQUP (fyrelektrodsstift med platinamittelektrod som håller 10 000mil)!

Om du köper stiften från t ex. www.sparkplugs.com, kostar dessa bara en bråkdel av vad de gör i Sverige även om du räknar in frakten - tar en vecka så har du dem i brevlådan.

Om det sitter sportluftfilter monterat, är risken stor att Luftmassemätaren är körd pga att det brännt fast oljerester och smuts på volframtråden i den.

Felkodsavläsning kräver speciell utrustning som kopplas upp via diagnosuttaget i motorrummet på din bil, finns dock PC-baserade system som t ex Carsoft - dessa säljs på nätet (kolla t ex Tradera och E-bay).
Kanske finns någon här på forumet som har sådan programvara/sladdar i din närhet - var bor du?

Mvh
Johan B

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Lyssna på avgasrören om du kan höra misständningar, för misständer den går det oförbrännd bensin ut i avgasröret och du får högt HC

/Mats J
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Har du cat överhuvudtaget? :) Banka på den/dem!

st
20
starlight_730
730iA -94 (e38)
Hej!

Efter lite data strul så kan jag äntligen se alla inlägg..

Tack för alla bra svar..
Körde en sväng idag och gasar man på över 4000/v o släpper av eller när lådan går ner på dom lägre stegen så missar den inte annars.. tomgången är jämn också.
Den missar inte på tomgång eller om man gasar den.. känns mer som den baktänder..

Jodå.. det sitter två kattar under men jag såg idag när jag var o kröp där att den ena har ett kraftigt veck i framändan så den har nog råkat illa ut kan jag tänka mig..

Ska under imorgon o banka på dom så får vi se.. lutar nu åt nya kattar..

Skulle det finnas någon som kan hjälpa till med en felkodsavläsning så bor jag i Glimåkra i skåne..

Tack än en gång för all hjälp.. kommer ni på något mer är det bara att skriva..

Mvh // Emanuel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.