|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Trots att jag är en amatör så tänkte jag eventuellt ge mig på att byta stötdämpare på min bil då detta inte ser helt omöjligt ut på youtube klippen som beskriver det och det faktum att jag har tillgång till en bilverkstad på jobbet. Så några basic frågor: Anledningen att jag ger mig på det är att det klonkar i framvagnen när jag kör över gupp och ojämnheter. Dessutom såg jag när jag bytte däck sist att en stötdämpare var svart av olja. (=läkage?). Bilen har gått nästan 15000mil nu, är det då lika bra då byta alla fyra stötdämpare samtidigt? Kan man anta att man behöver byta alla fyra stötdämpar fästen också? Jag ser i klippen att de ofta byter länkarmsbussningarna samtidigt. Är det lika bra att göra det också när man är igång, eller är det bara något man gör när man vet att man måste det? Har ni några tips på var man kan köpa bra och rimliga delar? Mekonomen bäst? (jag har en e46 cab med m-paket) Tack på förhand för alla svar. Mvh Daniel | |
|
Du behöver inte byta länkarmsbussningen i samband med detta, då det inte kräver att du plockar bort fjäderben. Däremot skulle jag rekommendera dig att byta fjäderbenslagringen. Jag köpte Lowtech (lite kortare) från Schmiedmann (bra pris i förhållande till Bmw´s original) Schmiedmann: Lowtech stötdämpare vänster sida 889kr: Produktnummer 055303L Lowtech stötdämpare höger sida 889kr: Produktnummer 055303R Stödlager (fram) 221kr/st: Produktnummer: 31336752735 Sen behöver du en fjäderspännare, finns hos Biltema. Länk Har du kompressor och muttermaskin så går det fint att dra fast toppmuttern i stötdämparen med denna, annars behöver du ett "specialverktyg" finns förmodligen hos Schmiedmann oxå. |
|
|