|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Trots att jag är en amatör så tänkte jag eventuellt ge mig på att byta stötdämpare på min bil då detta inte ser helt omöjligt ut på youtube klippen som beskriver det och det faktum att jag har tillgång till en bilverkstad på jobbet. Så några basic frågor: Anledningen att jag ger mig på det är att det klonkar i framvagnen när jag kör över gupp och ojämnheter. Dessutom såg jag när jag bytte däck sist att en stötdämpare var svart av olja. (=läkage?). Bilen har gått nästan 15000mil nu, är det då lika bra då byta alla fyra stötdämpare samtidigt? Kan man anta att man behöver byta alla fyra stötdämpar fästen också? Jag ser i klippen att de ofta byter länkarmsbussningarna samtidigt. Är det lika bra att göra det också när man är igång, eller är det bara något man gör när man vet att man måste det? Har ni några tips på var man kan köpa bra och rimliga delar? Mekonomen bäst? (jag har en e46 cab med m-paket) Tack på förhand för alla svar. Mvh Daniel | |
|
Du behöver inte byta länkarmsbussningen i samband med detta, då det inte kräver att du plockar bort fjäderben. Däremot skulle jag rekommendera dig att byta fjäderbenslagringen. Jag köpte Lowtech (lite kortare) från Schmiedmann (bra pris i förhållande till Bmw´s original) Schmiedmann: Lowtech stötdämpare vänster sida 889kr: Produktnummer 055303L Lowtech stötdämpare höger sida 889kr: Produktnummer 055303R Stödlager (fram) 221kr/st: Produktnummer: 31336752735 Sen behöver du en fjäderspännare, finns hos Biltema. Länk Har du kompressor och muttermaskin så går det fint att dra fast toppmuttern i stötdämparen med denna, annars behöver du ett "specialverktyg" finns förmodligen hos Schmiedmann oxå. |
|
|
Har precis bytt stötdämpare fram på min E46 touring. Bytte för ett tag sen också bak. Det är inga större konstigheter. Jag köpte mina delar hos Schemeidmann. Prisvärt i min mening. Det som föranledde mitt byte fram var dels en läckande dämpare, men också klonk i framvagnen. Det visade sig att klonket kom från tre lösa och en saknad bult på tvärbalken. Så kolla gärna det på din med när du ändå är där och mekar. Jag bytte inte länkarmsbussningar så jag ansåg att mina var OK. Mvh Jens |
|
|
Grymt bra snabbt svar grabbar. Tack. -Daniel_80: Fjäderspännare tar jag för givet finns i verkstan men ska kolla för säkerhets skull. När du skriver toppmuttern, menar du på den främre då, den som håller fast stötdmparen i plattan som ligger an mot fjädern? Är det för att stoppa cylinderstaget från att rotera när man spänner fast muttern som man behöver det? Vad är en muttermaskin för något? Jag fattar det som att "stödlager" ovan är samma sak som fjäderbenslager. Jag ringer schmiedmann och kollar delar direkt. Som jag fattar det behöver jag då som jag fattar det: 2x dämpare fram 2x fjäderbenslagringar fram (=stödlager) 2x nya damskydd fram 2x dämpare bak 2x fjäderbens lagringar bak 2x nya damskydd bak JensM; vilken tvärbalk menar du? Har du en bild eller nån förklaring som kan beskriva var jag ska kolla bultarna? /Daniel |
|
|
Precis, muttern som sitter i toppen av kolvstången på stötdämparen låser mot stödlagret :) i centrum på kolvstången så sitter det en insex som man ska hålla i samtidigt som man drar åt muttern (för att inte kolvstången ska rotera) då behöver man en specialhylsa med sexkantsgrepp utvändigt så man kan hålla fast hylsan, men om man kör med muttermaskin muttermaskin: Länk alltså ett tryckluftsdrivet verktyg för att dra åt/lossa muttrar och bultar. Då du har ett läckage på en av stötdämparna så rekommenderar jag att du byter genomslagsgummit oxå. artikelnummer på Schmiedmann: 31336778544 Obs. var försiktig när du spänner ihop fjädrarna så inte fjäderspännarna glider och du skadar dig. |
|
|
Länk Nr 2 på bilden. Det finns 4st bultar. Jag antar att du har samma slags upphängning. |
|
|
Ok tackar tackar för alla svar och tips! Det är SÅ mycket roligare att ge sig på sådana här grejor när man kan börja med lite mer självförtroende och mindre osäkerhet. /Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.