|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har köpt en 525a som killen innan haft problem med att motorn blir för varm på tomgång och när man kör för hårt med bilen. Ett problem jag märkt är att viscon inte fungerar. Men jag tycker inte att den borde bli så varm när man kör eller?? Vart ska man börja. Vattenpump, termostat eller kan det vara någon sensor. Kör man fortare än 90km får man ha full värme på. Mvh Gonzzzo | |
|
hej! du bör ju byta viscon omgående o byt vattenpumpen och termostat inkl hus innan de e för sent |
|
| Håller med byta wison samtidigt och v-pump. | |
|
Jo det blir väl så... Bara så konstigt att värmen kommer och går lite hur som. I går kväll hade jag bilen på tomgång nästan en timme och då blev den inte het. Sen åkte jag en sväng och det gick bra ett tag sen gick tempen upp på två sek utan att jag gasade eller pressade motorn på något vis. Förra ägaren sa samma sak. Den kan gå bra rätt länge, men så ett tu tre går tempen upp snabbt. Men höjer man värmen i bilen sjunker tempen på en gång. Håller på att riva bort skyddet runt fläckten nu men hur gör man det?? Har tagit bort plast sprintarna och lossat expansjonskärlet. Hur gör man sen??? |
|
|
När vattenpumpen blir dålig så släpper hjulet från axeln så det slirar, kan göra att det fungerar hyggligt bra ibland och dålig ibland. Byt visco och vattenpump. |
|
|
Viskon kan läcka ibland ser man oljestänk runt den, gissar att den då kan fungera halvt som halvt. Viskon sitt säkert med en 32 m.m. och är säkert vänstergängad, du behöver något att hålla emot med. |
|
|
Finns det någon länk som vissar hur man riverner prylarna?? |
|
|
Något liknande detta. Länk |
|
| Det där med pumphjul som släpper från axeln gäller dock inte M54. Alla har stålhjul orginal. På tidigare motorer som M52 fanns plastimpeller som kunde lossna. | |
| Så har man en e39 så är det bätte kvalite? | |
|
När kom M54 motorn? |
|
|
My bad, missade att det gällde en M54 delorian: Beror på vilken E39a du har. |
|
| En 528 från 98 | |
| Så min 525 från 01 har stålhjul då?? | |
|
Tja, nu vet jag inte exakt vad som gäller om plast eller stålimpellrar på diverse v-pumpar...Kan bara säga att min M52 motor i 523:an hade stålhjul som original i v-pumpen. KAN ha varit bytt ut i någon "aktion" som BMW evtl hade när bilen ändå var inne på service, men ingenting som jag eller första ägaren vet om isf.(jag är andra ägaren). Verkar vara lite "hipp som happ" vilken v-pump man har från fabrik s.a.s. i sina tidiga M52 också.. Mvh Janne. |
|
|
Vid tomgång skall elfläkten gå in och bilen skall inte gå upp i övertemp alls, även med viskokopplingen bortmonterad. Funkar elfläkten? (Starta ACn så ska den gå igång efter en kort stund). Eftersom problemet även finns i 90km/h då viskokopplingen inte har någon funktion indikerar ju det fel på cirkulationen eller termostat, alternativt luft/för lite kylvätska. Om det dessutom uppträder lite slumpmässigt på en M54 som troligtvis (?) har stålpump kan det tyda på att termostaten kärvar. |
|
| Har rivit ner viscon och termostathuset. Termostaten såg väl inte jätte bra ut. När man kollar viscon så går den tungt typ tre varv sen går den hur lätt som helst att snurra på. Elfläkten har jag inte sett snurra någon gång. Hur släpper man på remspänningen så jag kan ta ner pumpen och titta på den med?? Vad gör jag åt elfläkten tro?? En annan sak jag märkte var att den övre kylarslangen var helt platt när motorn var kall... Är det normalt?? När jag lättade på kylarlocket gick slangen till sig. | |
|
Man vrider remspännaren, minns ej exakt. Kolla om elfläkten kärvat ihop, kolla matningsspänning och styrpuls (multimeter som mäter pulsprocent). Ditt kylarlock är nog defekt, det skall utjämna trycket. Var nivån ok? |
|
| Ja tror att det hade blivit lite mindre vätska än när jag fyllde på senast. | |
|
Nu håller jag på att testa elfläkten som jag inte set snurra en endaste gång... Kan man tvångs köra fläkten på något vis?? Har en kontakt på höger sida kylaren länst ner (om man tänker att man sitter i bilen). Måste väl vara till elfläkten?? Har kollat alla säkringar i bilen och dom var hela. Fläkten går lätt att snurra på. |
|
|
Det är en temperaturgivare. Inte en gammaldags temperaturswitch som man kortsluter för att starta fläkten. När returtempraturen från kylaren går upp till runt 85C startas fläkten av motorstyrdonet för att sedan regleras steglöst upp till fullvarv om så behövs. Kortsluter du givaren är jag rätt säker på att styrdonet fattar att givaren är kortsluten och undviker att köra fläkten på konstant maxvarv. Fläkten har jord, 12v och styrsignal. Styrsignalen är en PWM-signal med 10-90% PWM. Utanför det området är ej giltigt varför man inte bara kan lägga spänning på stiftet för att få den att på på maxfart. Däremot kan man ju köra spänning direkt till motorn om man kommer åt och inte vänder polariteten fel så att effektsteget brinner upp. Det smidigaste är nog ändå köpa ett INPA-interface med INPA-programmet. Då kan du läsa av värden på kylargivaren, kylvätsketemp, oljetemp, tvångsstarta fläkten, läsa felkoder osv. En vän så länge du äger bilen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.