|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har idag tappat radioantennen och den har varit lite halvtrasig tidigare så det är inte bara antennsprötet utan även kulan med hon-delen ("muttern" och man säger att själva antennen ände är bulten) och det ser ut som om jag måste byta hela fästet som sitter i bagaget, höger bak under täckmattorna. Jag har en E36 325cabbe (-94) och undrar om antennfästet är unikt för cabrion eller om det går att plocka från även coupe eller tom från en vanligt sedan? Hoppas det för det vimlar ju inte av cabbar på skroten och tyvärr är antennfästet hyfsat obilligt hos BMWhandlaren. BMWhandlare hävdar också att alla E36 utom cab hade antenn i bakrutan så att delen är cab-unik. Stämemr det för så gamla som 1994:or? Skulle det vara cab-unikt vill jag gärna ha tips på skrotar som har en e36cabbe stående, helst inte totalkvaddad höger bak. Tacksam för tips! /Patrik, som får lyssna på cd-skivor så länge. BMWCS 4096, 325cabrio -94 | |
|
Antennen är unik för cabben då den normalt sitter i bakrutan på E36 serien. |
|
|
Sitter det en förstärkare i BMWs originalfäste "i den svarta klumpen"? BMW vill ha cirkus 1500 kr för antenn och fäste. Biltema har antenn och fäste utan förstärkare för totalt 350 kr. BMWs motordrivna kostar 2200 och på biltema 600. Vad ska man köpa, tycker ni? Om man väljer motordriven finns det fördragna kablar så antennen åker upp man slår på radion/tändningen? Eller behövs inte någon särskild kabel för att trigga upphissningen? /Patrik, rådvill |
|
|
Förstärkare brukar användas endast till antenner i rutorna eller till förkortade spröt, typ 40-60cm. Normala sprötantenner (85-90cm) körs direkt på stereons antenningång. Elantenner styrs av samma matning som till antennförstärkare, slutsteg osv, oftast vit kabel på BMW. Elantenner behöver dessutom fast plus (avsäkrad) och jord. FP |
|
| Det är en kortvariant som sitter på cab:en, typ 35 cm | |
|
35cm antenn orginal, då var det nog inte orginalantenn som satt på när jag köpte min för den var nog 45-50cm. Och då tolkar jag det som om det finns en förstärkare i orginal-fästet. |
|
|
Har beställt dyra orginaldelar nu. /Patrik, snart med radio igen |
|
Apo |
vad gick kalaset på, var det el eller vanlig antenn du beställde?? |
|
Orginal cab-antenn med förstärkare, dvs inte eldriven antenn. Det kit jag har beställt går lös på knappt 2000 inkl spröt. Motordrivet var en tusenlapp till men jag valde bort det för att elantenn är 90 cm lång och det ser nog dumt ut på en låg cab. Cab-antennen är cirkus 40 cm. /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 |
|
Apo |
ok, man tackar för infot.. |
|
fel om priset. Var och hämtade ny antenn och förstärkare idag men blev glatt överraskad då de råkat beställa fel. Dels ett kit med antenn och förstärkare, kabel mm för 1200 efter klubbrabatt + en extra förstärkare som jag ju inte behövde. Så det gick itne loss på 2000 som jag tidigare sade utan 1200 vilket kändes betydligt trevligare. Orginal, inte så dyrt! /Patrik, 324i cabrio 94, BMWCS 4096 |
|
Apo |
1200.. låter inte alls farligt... satt o tveka lite iofs om det skulle vara värt 2000.. men vad är det för klubb rabbat du pratar om? hur mkt är den rabbaten? |
|
Klubbrabatten är den rabatt som vissa BMWhandlare lämnar till medlemmar i BMW club Schweden (om du inte är medlem så finns annonser på bmwpower-sajten eller se www.bmwcs.com). Jag får 10% på reservdelar hos Peter Rudvi bil i Karlskrona. Det är inte alla BMW-handlare som ger denna rabatt och BMW Sverige kan inte tvinga handlarna att lämna rabatten men flera gör det. Jag har tjänat tillbaka hundralapparna medlemskapet kostar de år jag varit med och dessutom får jag BMW-tidningar som är läsvärda. /Patrik, BMWCS 4096, 325i cabrio -94 Hoppas det slutar regna tills jag ska köra hem ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.