AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
10.986

Byter ni olja i växellådan?

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!
Min Z4 3,0 har gått drygt 5000mil, och i dag har jag bytt olja i växellådan (manuell låda).
På BMW när jag ville köpa originaloljan så var dom frågande varför jag skulle byta den oljan. dom sa att det gör vi i stort sett aldrig. Det är ju livstidsolja i lådan. När jag såg hur kolsvart den var efter bara 5000 mil så undrar jag hur det står till med oljan efter 15000 mil!!!??
Det går i 1,6liter som kostade mig 450kr, på en lift tar det max en halvtimme.
Det behövs en 8mm insex och så köpte jag en billig oljesug-spruta på Biltema som funkade perfekt till detta jobb.
Det kan vara väl värt dessa pengar, min granne fick nämligen byta sin sexväxlade låda på sin Opel som gått 13000mil för att lagren började tjuta.
Kostade 45000kr. Så nu ska jag även byta på min andra bil som gått 9000mil

Hasse Z4
Du skriver det jag tänker, hur kan man hoppa över något som är så enkelt och billigt och sparar en framtida besvär.

Att oljan är svart är inget dåligt i sig det kan den bli ganska fort, bara det inte kommer in vatten eller att den läcker.
10k mil borde inte vara något problem innan första bytet.
Jag själv har alltid bytt det på mina gamla bilar och kommer fortsätta med det, det blir ett byte under min ägo.
Skulle lådan rasa så vet jag att det inte beror på undermåligt byte.

Det där med att kontrollera nivån efter 10k tycker jag är helt onödigt då man inte ser oljan och dess kondition, bättre att lossa påfyllningspluggen sen tappa ur kolla hur det ser ut och fylla på ny sen behöver man inte bry sig de nästkommande 10k milen om det inte läcker.

Måste du suga ur den kan du inte tappa ur oljan?

Själv byter jag alltid motor, växellåda + bakaxel när jag köper begad bil så vet jag att det är shysst.
Kul å veta, vilken olja fick du på Bmw?
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej delorian!
Jo det sitter en avtappning i botten på lådan och påfyllning på sidan lite trångt.
Den nya oljan måste du spruta in, det är omöjligt att hälla i den.
Jag köpte Biltemas oljesug med artikelnr:20718 kostar 80kr.
Med den suger du upp den nya oljan ur flaskan och sprutar in den i lådan.
Mycket smidigt.
Då jag inte har flaskorna kvar så har jag inte benämningen på oljan, men killen på BMW kollade på datorn vilken olja just min bil skulle ha, det måste man väl ändå lita på.
Jag betalade dubbelt för den oljan jämfört med Biltemas olja just för att jag skulle få
rätt olja till min bil.

Hasse Z4
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När jag bytte växellådsolja på min bil fick jag oljan upptankad på en 1,5l PET-flaska av BMW. Det kostade 50kr och oljan var Castrol Transmax Z. Osäker om man fortfarande kan göra så, detta var 5 år sedan men kändes nästan för bra för att vara sant.

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I de manuella lådorna med "livstidsfyllning" skall det vara en specialolja som bara BMW säljer.

Den heter MTF LT2 och har ersatt MTF LT1

Det brukar gå att köpa den på "lösvikt" hos BMW om man tar med sig eget emballage, annars får man köpa en hel femlitersdunk och en sådan kostar nog 1200-1300kr...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan b.
Vad är specialolja som bara bmw säljer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MTF LT2 (och MTF LT1) är oljor som är speciellt framtagna för BMW:s manuella växellådor med "livstidsfyllning" och mig veterligen är det bara BMW som säljer dessa specialoljor till kund.

Troligen går det bra att använda en syntetisk ATF-olja i stället för MTF LT2, men dessa klarar inte "livstidsfyllning" så man får byta olja regelbundet (hur ofta är svårt att säga) med ATF-olja i växellådan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Man kan söka oljesort på Castrols hemsida : Länk

Det är ju olika i olika växellådor beroende på vad det sitter på för dekal på växellådan. Bytte själv växellådsolja och diff-olja på min 2,8 roadster i somras. Hade ingen oljepump men fixade det med en slang som passade i oljeflaskan. Växellådsoljan hade jag nog inte behövt byta den såg väldigt bra ut men diffoljan såg inte lika vacker ut.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.