|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Jag hade tänkt få in lite mer hästar i min e46 330 ci Kollade på schmiedmann och dom har ju lite prylar. Dom har ett avgassystem med exkraktorgrenrör som ska ge ca 20 hästar Dom har även ett luftfilter som ska vara handgjort, ska ge ca 12 hk sen har dom även ett chip som ska ge 15 hästar. Är de någon som har någon erfarenhet av de jag skrivit? skulle behöva all hjälp t.ex är de bra att chipa bilen? för/nackdelar? Vad kan hända om man byter till ett sportluftfilter? ja svara så mkt du kan. Mvh Cape | |
|
Jag tipsar om att söka på forumet, det finns mängder av info om trimning. Men för att ge ett kort svar: Nej, du får inte märkbart mer effekt av att byta avgas eller luftfilter, bilen är inte tillverkad med dessa underdimensionerade original. Chippa en sugmotor ger f.ö. ingen större skillnad heller. Om du vill ha mer effekt är det enklast och billigast att köpa en bil med mer effekt original. |
|
|
Esstunings Kompressor kitt. välj steg 1 eller 2 Länk |
|
| Extraktor grenrör gör ganska mycket på dessa om de är bra :) Inte bra flöde i original. Chip ger liite om det är gjort för 98/99. Finns väl kamaxlar där också om jag inte minns fel :) | |
|
Valet av prylar beror ju lite på ambitionen, alla smådelar tillsammans kanske gör 30-40hk och det märks i ärlighetens namn inte så mycket. Ett kompressorkit ger omkring 100hk och jäkligt mycket mer vridmoment från lägre varvtal, då känner du riktig skillnad. Men kostar ju även en slant. Sen är det ju när motorn pressas hårt som luftfilter, avgas m.m. blir trånga sektorer så vill man ha riktigt mycket prestanda skall man ju ha både och. /DJ |
|
|
Varför skulle luftfilter och avgas konstrueras som trånga sektorer original? Det här har ju diskuterats i all evinnerlighet, men visst vill man tro på glädjehäster så... |
|
|
Fressa, du som åker en 335a har väll ändå läst och sett alla dyno bänkningar på att vid trimmning av t.ex. en 335a så är de första sakerna som Original luftfiltret och original IC som begränsar luftflödet till motorn. Det är väll ganska normalt att luftfilter och insug i allmänhet dimmensioneras för original effekten på motorn och inte mer? |
|
|
En 335a är en helt annan sak att trimma eftersom den är överladdad, men du får gärna visa en bänkning som visar att ett eftermarknadsluftfilter samt avgassystem ökar effekten, för jag har aldrig sett något (förutom tillverkarens egna fantasisiffror, men de bör man kanske inte ta på fullt allvar). Det går att sätta på ett CAI som har kapacitet för mer luftflöde, och ett större avgassystem, även det med kapacitet för mer flöde, men det kommer inte öka effekten nämnvärt eftersom originalgrejerna inte är underdimensionerade (och varför skulle de?). För att ett bättre luft- och avgasflöde ska ge effekt behöver två saker uppfyllas innan: 1. Luftintag och avgassystem är underdimensionerade original. 2. Ökad motoreffekt |
|
|
Jag tror inte att luftfilter och avgas är trånga sektorer i originalutförande (kattarna begränsar kanske lite på originalavgas). Däremot så tror jag att luftfilter och avgas kan bli trånga sektorer precis på toppvarv om man plockar ut 40 hk extra ur motorn och jag tror att de blir trånga sektorer om man hänger på ett kompressorkit och tar ut 100 hk extra. På 335orna tar vi ju ofta ut 90+ hk extra på veven genom mjukvara och då blir dessa delarna trånga sektorer. Sen är ju avgas extra viktigt på en turbobil eftersom bra flöde i avgas gör att turbo snurrar bättre och kan ge mer effekt. Detta händer ju inte på samma sätt i en sugmotor eller kompressormatad. /DJ |
|
|
Jo visst är de så att dessa saker jag nämnade inte ger bilen mkt mer hästar men de ger lite. En kompressor är riktigt dyrt att sätta i in. Det som gör att jag inte vill bygga kompressor är att bränsleförbruknongen kmr öka markant, Måste man mappa om man byter luftfilter och avgas? |
|
|
Att montera en kompressor med steg 1 kommer inte öka förbrukningen i vardagskörning. Inte alls mycket i huvetaget. Nej, du behöver inte mappa om vid byte av filter och avgas. |
|
|
På t.ex. E36 var det ju samma luftburk på 325 som M3, ändå skaffar de med 325or "sportluftfilter" för att få mer effekt höhö. Dessutom är ju fabriksinsuget redan ett cold air intake... Om byte av avgassystem, luftfilter och chip skulle ge 47hk på en 330 kan jag tänka mig att betala grejerna åt dig om du bevisar det på ett vetenskapligt sätt. Att höja varvstoppet till 8000 räknas inte. Sen är det ju som vanligt helt meningslöst att titta på siffror som säger +35Nm, + 10hk etc. Det gäller ju bara i en punkt. Över hur stor del av vrid- resp- effektkurvan blir inte effekt/vrid SÄMRE då pga att man sabbat det mycket noggrant uträknade gasflödet? Det brukar inte anges i reklamen, konstigt.... Men man kan ju alltid suboptimera. |
|
|
När det gäller att trimma M52/M54-motorer så tycker jag att man ska kolla i denna tråden på E46 Fanatics forum: Länk Samling med effektmätningar på rullande landsväg, med oftast angiven effekt på drivhjulen. Sen kanske man kan ta vissa uppgifter med en nypa salt pga av mätmetoder och ev olika användning av mekaniska hästkrafter eller metriska osv osv En helt standard 330 M54B30 verkar ligga runt 200hk på bakhjulen och verkar som att många bilar ligger på runt 205-210hk på bakhjulen EFTER att dom har bytt avgassystem, bytt till "sportluftfilter", chippat/mappat osv osv. Så det är definitivt inga enorma skillnader på papperet med såna modifikationer. Verkar vara byte av kamaxlar eller kompressor som gäller ;) Kommentar 38 i tråden: "wow, check out all the modified ZHP's dyno'ing so low after mods. Seems almost useless to buy one at that point seeing all the regular 330i's dynoing much higher. " ;) |
|
| såg många med 230hk på hjulen, tycker de är helt ok siffor med sportavgas, trimkam m.m. Tycker 20-30 hk är mycke,nå märker man de! | |
| Grenrören är samma som sitter på 320 och är lågt flödande limpor, ganska lika de på m50.. Gör en märkbar skillnad, främst på höga varv med riktiga grenrör. Vad yras det om att 30-40hk inte märks? Klart det märks, gör en rätt stor skillnad dessutom. Bara 10hk på bakhjulen på en 200hp bil gör en skillnad som märks, även om det inte är jättestor skillnad. Att det inte går att trimma en sugmotor är en myt -,- | |
| Det verkar extremt tunnsått med före/efter mätningar i den tråden, som ju måste vara gjorda under samma förutsättningar också, så man har ingen aning om hur varje ändring bidrar eller inte. | |
|
Att tro att en 330 är helt optimerad från fabrik är bara naivt. Det är alltid en kompromiss mellan matrialkostnad, byggtid, ljudvolymer, olika bränslen som finns i europa så det är klart att det gör mätbar skillnad. Ta 328 e36 som exempel. Med extrakror, m50 insug o mappad har jag sett flera som har bromsat mellan 220-230hk. Har själv byggt så o det blir verkligen skillnad ///Jörgen |
|
|
Det tragiska är att folk verkar tro att man tjänar effekt på att byta luftfilter & chippa - när det krävs mycket mer än så för att ens få +15hk toppeffekt. |
|
|
Hej! Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter i området. Jag har en 330Ci E46 01 som jag har trimmat. Tänkte börja med att berätta att jag innan trimmningen/optimeringen bänkade bilen samt efter. Original visade bänken på 240 hästar på bakhjulen (kan presentera grafen). Efter optimering mellan 286-295 hästar på bakjulen. Delar: Schmiedmann högflödes extraktorgrenrör, Dr,Schrick Kamaxlar, Nya ventillyftare, VAC Motorsport Remhjulskit, K&N Högflödesfilter i originalburk, Schmiedmann Högflödeskattar, Racing bromsvätska, Racing Belägg, stålomspunna bromsslangar, Sparco fjäderbensstag fram. Toppen är portad (3mm per utblås) samt planad, varvstoppet höjt till 7500 rpm och om mappad (optimerad för högre varvstopp och 98). Så nog kan man sugtrimma ;-). Schmiedmanns avgassystem låter väldigt kul, poffar och ger motorljudet en ganska raspig ton. Slutdämparen och sista mellandämparen har jag låtit vara kvar. Kanske byter ut dem mot ett kul eisenmann system senare men det får framtiden avgöra. Tycker att schmiedmanns delar är väldigt bra, dock så kunde extractor rören skallra lite innan systemet satt sig ordentligt. Många av er tycker säkert att det är onödigt att lägga ner så mycket pengar på en 330Ci från 2001, jag gjorde det för att jag tyckte det var kul helt enkelt. Dessutom är M54B30 motorn 70 KG lättare än S54an. Så det blev ändå billigare än att köpa en M3 E46. Pengarna får jag aldrig tillbaka, det är jag väl medveten om men tyckte det var kul helt enkelt. Så snälla, inga ekonomiska lektioner :-) Det som ev står på schemat härnäst är att försöka hitta ett kul insug och ev smidda kolvar. Har någon tips på ett insug som inte kostar lika mycket som hela trimmningen, som är något att ha är jag väldigt intresserad. Hoppas det svarar några frågor. VS |
|
| Mättes den verkligen upp till 240 hk på bakhjulen? Du får jättegärna presentera den grafen :) | |
| @VS: Kan inte alla på hela internet vara som du? Konkret fakta och bra distans till saker och ting. Toppen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.