|
|
|
|---|---|
|
Vad ska måttet vara? Har varit o köpt ett bladmått nyss så tänkte lära mig ställa in ventilerna! Nåt speciellt att tänka på? Ventilspelet ska väl vara samma även fast motorn är hyffsat sugvässad? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, samma ventilspel. Spelet skall mätas med en KALL motor. Spelet skall mätas mellan ventilskaftet och det excentriska hjulet (låter banalt uppenbart men det vanligare än man tror att spelet ställs in mellan klacken och kamaxeln). Spelet skall vara 0.25 mm för en kall motor. Följ justeringssekvensen 1-5-3-6-2-4 så behöver du bara vrida vevaxeln ca 120 grader mellan varje justering och minimalt antal varv. Annars är det bara att lossa muttern (10 mm ringnyckel), justera och dra åt. Efterkontrollera spelet efter du dragit åt muttern också, ibland så råkar man ändra spelet något av misstag när man drar åt muttern. |
| Alltid du som hjälper slangen:) Tack för väldans bra beskrivning! Fick ett annat tråkigt problem, motorn började vandra på tomgången från 1000-1500 rpm ungefär och går lite ojämnt! Lambdasond var de första som jag tänkte på! Och detta är bara vid kallstart! Den vandrar ca 15-20min på tomgång och avtar om jag slår av och startar på en liten stund...skumt. Tänkte såhär att lambdan blir blöt efter den stått ett tag, och när den torkar så förvinner symptomen! Är jag helt ute o cyklar eller kan de vara så? | |
| Menar naturligtvis att efter man kört 20 min med bilen och slår av och på så försvinner symptomen, inte att den står på tomgång 20 min | |
| Och föresten när man kör så hoppar checklampan igång ibland och samtidigt rycker motorn till väldigt lätt, skulle man inte tänka på de så märks de inte | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det bara vi två som mekar M20 numera!?! :-) För Bosch Motronic (iallafall 1.0, 1.1 och 1.3) så används inte lambdasonden vid kallstart - sensorn är inte uppe i arbetstemperatur och ger således bara tokiga värden då. Lite konstigt fenomen, kan inte riktigt komma på något såhär rakt upp och ner. Kolla felkoder skulle vara ett steg för att dubbelkolla att inte någon sensor är trasig. Hmmm, checklampan - hur fungerar nu den på E30? Menar du Check lampan i instrumentklustret? Men om den blinkar så ska ju en eller flera lampor lysa i panelen i taket. Men inget av dessa påverkar motorns gång. |
| Alltså de som lyser i checkpanelen får man ta med en nypa salt! Jo bromslampan och spolvätskelampan lyser alltid! Den börjar blinka i instrumenthuset och trycker man på check knappen så slutar den som vanligt. Poängen är att bilen rycker till samtidigt som checken börjar blinka. Kör med fel lmm oxå, har min 325, men motorn är ju byggd för 535 lmm! har ju 535 spridare och bränslet är ju ökat som du vet via styrboxen. Killen jag köpte av råkade skicka med en 320 lmm och då gick den nåt fruktansvärt fett och dåligt:) Den går bra med 325:ans iaf! Sen är den lite skum, går riktigt snabbt till 180 typ, sen är de som en vägg nästan! | |
|
Testade med original styrbox 325! Motorn gick helt silkeslent! Lite ojämn tomgång, men de är pga av kammen. Enda tråkiga är att varvstoppet ligger på 6400. Känns som att man varvar 3000 typ, den klättrar dit hela tiden nästan lite för lätt:) Kan de vara så att eftersom jag inte har 535 lmm men spridarna så tycker jag de känns bättre att köra på orignal styrbox! De spelar väl ingen roll att spridarna är större va? ska försöka jämnföra om den är snabbare med 325 styrboxen eller tappar man effekt? Med moddade boxen så har jag mer bränsle och ökat varvstopp. Men som sagt, är de nån vits att köra med den utan 535 lmm? tar specen igen! : Setup: #Dieselvev(balanserad på firma) #Svarvade kolvar(viktade) #kortare stakar(viktade) #ställbart kamdrev #272 catcam #portad topp #portat insug #535 spridare #Ställbar BTR #hårdare fjädrar #Ökat bränsle och varvstopp via styrbox(Egentillverkat chip) |
|
Ekin |
Själv skulle jag nog köra me originalboxen om den känns att gå jämnare me den. bmw-slangen> Jag kör m20b25 till vardags så de blir nog lite mek ibland:) |
| Ja alltså den går mycke bättre, lent och fint! Men vet inte om man tappar effekt? De jag är rädd för är att den får för lite soppa, helst på höga varv! Måste ha en 535 lmm nu så jag kan utnyttja motorn till fullo! Men de passar inte för den är större så då måste man bygga en adapter till spjället. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.