AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.419

1-serie, olika däckdimension och slitage

AA
47
AArvidsson
118dM -10
Dum fråga: hur fasen gör ni andra med 1-serie M-sport med tanke på att däcken slits olika och 17"-däcken har olika dimension? Min etta sliter ut bakdäcken 5-800-mil tidigare än framdäcken, så nu sitter jag med fräscha bakdäck men något mer slitna framdäck. När framdäcken går ur tiden kommer förhållandet vara det omvända, något som är Dåligt(tm). Hur gör ni andra?
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Jag vet att många byter så att de har samma dimension fram/bak... detta gör dock att bilen blir lite gladare på att släppa ut bakänden då den är uppsatt för understyrning med de lite bredare bakdäcken.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag tycker du ska byta i takt med att däcken slits och inte köra samma bredd runtom.

/M

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är väl bara byta bak när de är slitna och fram när de blir slitna. Vad är problemet? Känns det bättre att byta alla på en gång så byt alla. :)
AA
47
AArvidsson
118dM -10
Problemet är att då sitter jag med bättre däck fram än bak, men som du säger - vad är problemet :)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag kör 225-40-18 runt om, det var vad som satt på bilen när jag köpte den.
Orginal är 205-45 fram i mitt fall.
Det funkar utmärkt trots 7,5 fälg fram och 8 tum bak.
Jag kommer fortsätta så då det enligt vad jag läst minskar understyrningen, och som ni alla vet är understyrning vidrigt :)

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Ska väl tillägga att om jag hade 8,5 tums fälgar bak så skulle jag köra 255-35 där, men bara för utseendets skull :)

/Jonas
la
24
laagee
Bmw 120d
Jag bytte vid senaste däckbytet i våras till 225-45-17 både fram och bak. fungerar utan problem! Eftersom jag har m-sport på min så har jag olika breda fälgar. Har inte testat att sätta 7,5 tummarna bak än men tror inte att det blir några problem om man skulle vilja det. Så mycket kan det väll inte skillja i et-mått?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
När jag bytte till sommardäck senast så kändes bilen konstig. Svårt att sätta fingret på vad som var fel men styrningen kändes simmig. Gick ur bilen och kollade och däckverkstan hade satt framdäcken bak och tvärtom, de breda fälgarna satt fram.

Inte bra.

/M

12
27
120dM
120d M-sport -10
Håller med Anders S. och tegel, byt när de är slitna.
Det är inte för att BMWs ingenjörer tycker att det är kul de har valt olika dimension fram och bak, utan det finns såklart en anledning. Börjar man mixtra med det så får bilen ett annat uppträdande, vilket du förmodligen inte märker så mkt av i vanliga situationer, men väl när bilen pressas till sin gräns som tex en undanmanöver.

Om det är något man ska bry sig om på en bil och inte spara på så är det de få kvadratcentimeter som förbinder bilen med asfalten...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.