|
|
|
|---|---|
|
Bara jag som tycker SLS AMG utrusting är överdriven dyr? tex bara AMG Karbonpaneler ligger på =41000 kr AMG alubeam silver=121000kr | |
| Bilen ligger väl överhuvudtaget i sådana prisklasser att de priserna egentligen inte spelar någon större roll. Personligen tycker jag 5000:- för ett USB-uttag på en ny BMW är löjligt dyrt. | |
| Har du koll på inköpskostnaderna (för M-B) på de där delarna Jonte..? Bla slås ju utvecklingskostnaden ut på antalet tillverkade artiklar, en stor del av förklaringen kan ligga däri... | |
|
Priser på tillbehör (och även bilar) har oerhört lite med tillverkningskostnader att göra. Man sätter priset så högt man kan men ändå får grejerna sålda. Och varför skulle man inte? ------- //Lövet |
|
|
Tillverkningskostnaden/inköpskostnad är ju utgångspunkten för när man prissätter en vara, sen har man ju oftast ett marginalmål i sin budget som där bestämmer vilken prisnivå man måste ligga på. Vissa varor är ju priskänsligare än andra och måste oftast prissättas under sitt satta mål för att möta konkurrensen på marknaden. Sen finns det ju unika varor som inte alls är priskänsliga som man kan safta på ordentligt utan att någon bryr sig, eller inte har något annat val.... tex dom sakerna som jonte nämner nu som jag antar att man är ensam på marknaden med. |
|
|
Sån prissättningsstrategi hade man möjligen på 60-talet. Nu är det uteslutande värdebaserad prissättning i bilbranschen. ------- //Lövet |
|
|
Ett typexempel är väl att jämföra priserna på klimatanläggning i en Skoda Fabia vs. Audi A3: 2700 kr i Skodan och 6700 kr i Audin. Jag tvivlar på att det är någon större skillnad på det tekniska. /Masten |
|
|
I fallet med SLS AMG verkar det som om alla har sålts eller säljs med kraftiga rabatter, så det lär nog knappast vara någon som betalar i närheten av de priserna på utrustningen i praktiken BMW CS #5139 |
|
| Vadå, 37% rabatt på ny bil är väl vanligt.. Och den verkar ändå inte springa iväg (en med 0 mil på Hedins i GBG). | |
| "Liquid Metal Paint Range" kostar 30.618,70 € till Bentley Continental GT enligt tyska prislistan. | |
|
"Pris är bara en profileringsfråga i högre prisklasser" -Sagt av Audichef i ett reportage i Teknikens Värld. ------- //Lövet |
|
|
Är insatt i en bransch där tydligen "60-talet" fortfarande är överlägsen då :-) |
|
Verdi |
Haas, I vilken branch utgår man från utvecklingskostnaden? Trodde alla tog så mycket man kunde utan att tappa för många kunder... |
|
Verdi: läkemedelsbranschen är ett exempel, men den är lite speciell eftersom slutpriset styrs av bl.a. subventioner och lokala riktlinjer i olika länder vilket gör det hela ännu mer komplext. Nog med OT :-) Detta torde dock knappast gälla fullt ut i bilindustrin som redan påpekats i tråden... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.