AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.341

Skillnad bärarmar Sportchassi II och standard-/sportchassi?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är dags att byta bärarmar/bussningar på min E46:a och jag har upptäckt att det verkar finnas flera olika utförande på bärarmarna.

Det finns en bärarm som anges som "standard" och den passar bilar som har standardchassit samt "vanliga sportfjädringen", sedan finns det en bärarm som passar bilar med M-Sportchassi II.

Vad är det som skiljer dessa åt?
Passar den senare på en bil som har "vanliga sportfjädringen"?

Jag har förstått att den senare versionen har en kraftigare lagring av spindelleden, men att detta samtidigt ger lite högre vägljud....men frågan är om bärarmarna till Sportchassi II passar rent fysiskt (har de samma mått)?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske har hittat svaret på min egen fråga:
Länk

Om jag tolkar dokumentet från Febi rätt, skiljer de sig åt genom att M II-bärarmarna har stummare/kraftigare montering av spindellederna.
De verkar även gå att använda på bilar med standardchassi/vanligt sportchassi, men ger då lite sämre komfort pga de hårdare lederna, men samtidigt har de längre livslängd.

Har jag tolkat detta rätt?

Mvh
Johan B

Castervinkeln skiljer sig ganska mycket mellan M-Sport II och övriga. Jag har för mig att det är bärarmen som fixar det. Jag har ingen källa på den uppgiften dock.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tack för svar Adelson.

Vet du hur stor skillnaden är i vinkel på sportchassi och M-sportchasi II, och hur mycket det påverkar vägegenskaperna i verkligheten?

Hittade en engelsk version av dokumentet jag länkade till tidigare och om jag tolkar de båda dokumenten rätt kan M-sports pack II - bärarmen ersätta standardversionen men ge lite sämre komfort men även bättre hållbarhet.
Länk

Hm...blir lite konfunderad över detta och har slängt iväg en fråga till Schmiedemann...får se om de har koll.

Mvh
Johan B

Caster enligt Haynes:
Standard 5° 26'
Sport 3° 36'

Jag tror att jag har dragit slutsatsen att det är bärarmen som gör skillnaden genom att det är den enda komponent som skiljer som kan påverka caster.

Jag tror att det fungerar alldeles utmärkt med M-Sportbärarmarna på en med standard chassie. Vet inte hur mycket skillnaden i caster känns. M-Sportchassiet som helhet upplevs lite hårdare, skarpare och bullrigare än standard.

Mina M-Sportbärarmar har varit med i 21500 mil nu. Besiktade i fredags utan anmärkning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.