|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag kör en bmw 535i - 90 och har för mkt glapp i ratt, jag upplever det störande då jag kör. Kollat runt massor om bra tips både om att dra åt arm på styrsnäckan som klämmer åt runt axel, kolla länkarmar, trasiga tätningar mm framvagn samt spänna åt justerbult på styrsnäckan. Jag hittar ej hur, och undrar hur jag ska ha styrning/hjulen då jag justerar snäckan, samt hur mkt jag vågar vrida. Läste om en snubbe som gjorde fel och kunde ej rubba varken skruv eller styrning... inte kul. Snälla ni som vet hjälp mig. Hälsn. Håkan. Tack för all hjälp. //Håkan. | |
| Skruven ska spännas med hjulen rakt fram. Känner du att det går tungt i mitten när du provsvänger får du släppa lite. Glappet är minst i mitten då belastningen är minst där, större vid rattutslag. Men man slipper iaf att sitta och ratta likt en amerikansk 60tals film :) | |
| Min erfarenhet är tvärtom, d.v.s. att glappet är störst rakt fram. Slitaget beror ju inte på en statiskt hög belastning, utan tiden som kuggarna är i ingrepp. Och det mittersta läget plus minus 5 grader är nog använt 99,9% av drifttiden. Så var glappet på min Mercedes vid justering. Men det kan du ju bilda dig en uppfattning om innan justering. Känn på glappet rakt fram och motsvarande vid fulla rattutslag när bilen står stilla med motorn avstängd. Justera sedan snäckan vid det utslag som har minst dödgång/glapp. Annars kan du överbelasta, eller att den nyper när du sedan rattar. | |
|
Då jag hissade upp framvagnen kunde man tydligt känna en förslitning i mittläget. Ett litet motstånd då man för hand vinklar framhjulen mellan ändlägena. Hittade en by styrväxel på skroten för 2´. Finns skapligt billigt på Schmiedmann också. Bilen hade då gått 22k och var 10 år gammal. |
|
|
Använder du forumets sökfunktion upptäcker du att denna fråga har avhandlats ett flertal gånger förut (sök på tex "styrsnäcka justering" eller liknande) Här kan du läsa hur man justerar styrväxeln på en E3. Det borde vara liknande på din bil. Se kapitel 10.2 Länk Jobbet innebär bla att: - lossa styrstagen från styrväxelns arm - hitta styrväxelns "rakt fram"-läge - justera så att styrväxeln går "aningen tungt" och utan glapp i "rakt fram"-läget (då går den lätt och med glapp i övriga lägen) - justera styrstagen så att bilen går rakt fram när styrväxeln är i läge "rakt fram" Styrväxeln är alltså bara glappfri i sitt "rakt fram"-läge och det är praktiskt taget omöjligt att hitta detta läge om man inte gör som beskrivet ovan. I min E3 fick jag dessutom lossa rattaxeln från styrväxeln för att med säkerhet kunna känna styrväxelns "rakt fram"-läge Om man skruvar på känn riskerar man att drar åt justerskruven för hårt och då kan styrväxeln slits ut i sitt "rakt fram"-läge på mycket kort tid. Per L |
|
|
Tack för alla svar. Per L jag har verkligen letat och läst och läst om detta på forumet. Mycket bra skrivet men svårt då man på olika sidor får olika tips på olika sidor som talar emot varandra. Tack för hjälpen jag ska testa hissa upp och känna på glapp då hjul rakt och sedan fullt utslag. Jo förresten hur mycket vågar jag justera åt gången? Mvh Håkan. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Hej! Det finns även en mutter på rattstången inne i kupén nere vid pedalerna. Glapp i ratt kan bero på att denna behöver dras åt. Jag hade ett litet glapp i styrningen samt "klapprande" ljud främst vid körning på kullersten eller vid mindre håligheter i vägen. Plocka bort inredningen och dra åt denna mutter. Jag hade hjulen ställda rakt fram, bilen på marken, och använde en stor rörtång. Behöver inte dra åt särskilt mycket. Detta gjorde att mitt glapp i ratten, samt ljuden försvann. Finns nog mer/bättre beskrivet i forumet. Hade även innan försökt att dra åt styrsnäckans mutter utan ett bra resultat. Magnus |
|
|
Hej Jag testade dra åt stora muttern du talade om i samband med en rostlagning av golvet då jag hade plockat bort massa inredning. Drog åt den ordentligt men ingen skillnad. Ser jag måste ha en riktigt lång skruvmejsel då jag ska ställa snäckan då hållaren till oljefiltret annars blir ivägen Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Om du har kopplat bort både ratten och styrstagen så att styrsnäckan inte påverkas av andra "trögheter" än sin egen inre tröghet så känner man tydligt när styrsnäckan är i sitt mittenläge genom att den går litet trögare där. Det kanske bara är under ett kvarts rattvarv man känner denna tröghet. Mitt i denna tröghet är styrsnäckans mittläge. Om du styr fullt höger eller vänster så glappar ratten väldigt mycket (kanske 1/8-dels varv) vilket är helt OK. Det är bara i "rakt fram"-läget som styrsnäckan är helt glappfri. Därför är det viktigt att även bilen går rakt fram när styrsnäckan är i sitt läge "rakt fram". Det går inte att anta att styrsnäckans mittläge är mitt emellan fulla rattutslag höger-vänster (i alla fall var det inte så på min 3.0S). Det går inte heller att anta att styrsnäckans mittläge är när bilen går rakt fram. När man hittat styrsnäckans mittläge märker man upp det och ställer in ratten så att den också sitter "rakt fram". Det är då mycket troligt att styrstagen också måste justeras för att bilen verkligen går rakt fram när ratten är "rakt fram". Du skruvar åt skruven så att styrsnäckan, när du för hand vrider på ingående axeln, går en aning trögt just kring mittläget. Det får inte gå tungt utan när du vrider förbi mittläget skall du bara känna att det går litet trögare i mittläget jämfört med runt mittläget. Det är också därför man måste koppla bort både styrstag och rattaxel. Om du börjar skruva åt skruven så att du känner att det går trögare med dessa inkopplade så har du skruvat åt alldeles för mycket med risk för att styrsnäckan slits ut i förtid. Samma sak händer om du skulle göra styrsnäckan glappfri "bredvid" mittläget (tex ett halvt rattvarv förbi mittläget) därför att du inte först tar reda på vart styrsnäckans mittläge finns så kommer styrsnäckan gå mycket trögt i mittläget med risk för att den slits i förtid. En rätt justerad styrsnäcka bör rimligtvis hålla i 50.000 mil eller mer. Per L |
|
|
tack superbra beskrivning. Jag ska testa justera snäckan utifrån mittläget på ratten, lite och se om det blir någon förbättring Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Jag har varit med och diskuterat i många av dom andra trådarna i ämnet som nämns ovan. Jag har justerat 2st styrsnäckor, båda E34 540 och jag viker inte en tum på min syn på saken. Snäckan glappar minst rakt fram, och den här överdramatiserade känsligheten i justeringen tycker jag är BS. Min åsikt, tack för mig. |
|
|
Det här visar både styrkan och svagheten med sådana här forum! Den som läser inläggen vet inte hur seriösa de som svarar är och hur mycket kunskap och erfarenhet som ligger bakom ett inlägg. De som läser inläggen måste således själv bedöma vad man skall tro på och inte. Här tex säger både du Japmax och jag att styrsnäckan "glappar minst" rakt fram. Kanske kan då BMW525i tro att det stämmer. Dessutom kan han ju lätt själv kolla om det stämmer. Om man bäst justerar snäckan som du föreslår Japmax eller som jag föreslår är mer en fråga om noggrannhet eller risktagande. Det går förstås att justera en styrsnäcka som du säger och har man tur så blir det bra. Turen ökar förmodligen om man har gjort jobbet förut, om man vet hur en styrsnäcka fungerar, om man vet hur den ser ut inuti osv Mest tur med justeringen torde man få om man justerar styrsnäckan som BMW-fabriken beskriver att man skall göra. Jag har justerat styrsnäckor flera gånger på ditt sätt Japmax och inte blivit nöjd. Jag har tom blivit så missnöjd att jag bytt snäcka. Efter det att jag börjat justera snäckorna som jag beskriver har jag dock alltid blivit nöjd. Trots att jobbet är omfattande och inte speciellt kul att göra. Det är väl ingen som lär hetsa upp sig speciellt mycket om du Japmax fortsätter att justera snäckorna som du brukar göra och likadant är det väl med mig och det sätt jag brukar använda. Ju mer infallsvinklar BMW525i får om frågan ju bättre möjlighet har han att kunna ta ett eget beslut hur han skall göra med sin bil och för min del får han göra hur han vill bara han blir nöjd med resultatet (om det är ett bra resultat han är ute efter) Per L |
|
|
Vi har haft den här diskussionen förut Per :) Jag va en aning uppretad i morse och mitt inlägg vart av samma karaktär, jag ber om ursäkt för det. |
|
|
Blir det inte lite "overkill" att koppla loss alla styrstag ? :) När jag justerade min styrsnäcka lyfte jag bara upp bilen från marken. Mittläget behöver du inte söka efter utan detta finns utmärkt på styrsnäckan, sen ska man ALLTID kolla att styrsnäckan är i mittläget enligt märkningen när man justerar hjulvinklarna. Håller med om att styrsnäckan har minst glapp i mittläget detta beror på att BMW har en excentrisk växel. "the gear inside is eccentric which deliberately introduces a higher contact ratio on center for better engagement/less wear/better on-center feel." Finns bilar som har en vanlig växel och där blir glappet störst i mittläget eftersom detta används mest. Mvh Daniel |
|
|
Mittläget på styrsnäckan har jag aldrig sett! Vart hittar jag det? Per L |
|
|
Daniels kommentar att man borde kunna hitta mittläget på styrsnäckan på ett lättare sätt än jag beskrivit här ovan verkar ju rimlig! Vid en koll på mina styrsnäckor (till E3) finns ett "körnslag" (fast i form av ett streck) dels på styrsnäckans hus och dels ett likadant streck på änden av inkommande axeln (rattaxeln) till snäckan. Vid en snabbkoll verkar mittläget ligga där! Då kan man enkelt hitta mittläget genom att snurra ratten halva totala antalet rattvarv från ena ändläget och sedan finjustera så att "strecken" står mitt för varandra. Fortfarande har man problemet med hur hårt man skall spänna åt. Detta torde gå lättare om styrväxeln får "surra fritt" utan ratt och styrstag inkopplade. Dock borde det vara möjligt med litet "tur" och noggrannhet justera ändå om man tex skruvar åt litet åt gången och testar mellan. När man är nöjd och det inte blir bättre vid ytterligare åtskruvning kan man för säkerhets skull backa tillbaks en aning och se om det fortfarande är glappfritt där. Per L |
|
|
suveränt, jag måste kolla efter märkningen. Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Länk Mvh Daniel |
|
| Den där instruktionen skulle man skriva ut och ge till mekanikern nästa gång man gör hjulinställning. Så slipper hans kassa ögonmått bli rakt fram. | |
|
Länken som Daniel bifogade visar ett annat sätt som markeringarna kan vara utförda på. Det jag beskrev här ovan för min E3 gällde styrsnäcka med servo. En styrsnäcka utan servo har märkningarna på aningen annorlunda sätt. Oavsett vilken BMW man har så borde man alltid kunna hitta en markering på styrsnäckans hus och en annan någonstans på rattaxeln eller annan del som snurrar med rattaxeln. Per l |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.