|
|
|
|---|---|
|
Hej. Dags att byta ut min X1 23d nu. Konstaterade till slut att en sedan skulle bli bra för min del. Provkörde en 328i och tyckte den gick bra. Efter mycket om och men så beställde jag till slut en 328 ixDrive med M-sportpaket och lite lull lull. Nu till generalmisstaget, en säljare slutade och efterlämnade en Dahlbäcktrimmad 530D av förra generationen, kul att låna tyckte jag och tog hem den några veckor. Plastig interiör, men h-e vilken motor... Vilket ljud, vilket vrid (620 nm). Den monsterdrar från tomgångsvarv. Åkte upp och provkörde 328 igen och tyckte den kändes som en Hyundai Atos i jämförelse... En 330D finns inte på kartan, dels ekonomiskt, dels ingen xDrive... Ni som har 328i, är ni nöjda med era kärror? Finns det chip till dem till överkomligt pris? Förbannade 530D ;) | |
|
Prata med företaget. Om du är en bra kund kan det ordna sig. Försök. |
|
|
Tänk på att garantin inte medger chippning. Jag tror inte ÅF river kontraktet, tyvärr. |
|
|
Tänker inte bråka. Det är en underbar bil jag beställt, tänker inte åka mer i 530´n utan kör min X1 ist. Då kommer ju bytet bli positivt :) Dessutom så har jag ingått ett avtal med den absolut mest seriöse bilförsäljare jag någonsin träffat på (Micke Björk på Carlia Bil i Falun), detta blir den andra bilen jag köper av honom. Kommer förmodligen bli flera eftersom jag har svårt att tänka mig nåt annat märke än en Bimmer... |
|
| Jag handlar också av Micke riktigt bra säljare. | |
|
Hoppa över 328i och köp en 335d E90 tills 335d F30 kommer ut begagnad. Körde en M3 V8 innan min 335d, vridet och det råa ljudet 335d är galet, sen så är bilen snabb som bara den men förbrukar under 0.7-8l/km. Det är sjukt! |
|
|
En 328i är ju snabbare och drar mindre bränsle än en 335d, på pappret. Snabbare lär den ju absolut vara, men den lär ju dra mer bränsle. |
|
Verdi |
Törs nästan lova att 335d är både snabbare och snålare i verkligheten. Snabbare låda i 328i ligger väl bakom hyfsade 0-100 tider men väl uppe i fart lär den inte ha mycket att sätta emot. Men 335d är väl inte aktuellt då xDrive verkar vara ett krav? Dessutom har man mer kraft till vardags i en diesel då man inte behöver varva så mycket för att komma åt den. Det gör att den känns mycket starkare än motsvarande bensinare så länge man håller sig under 4000 varv. |
| Tror som Verdi. I fart så är 335 d snabbare. Mer effekt, bättre acc. Undantag till hundra då dieseln är lite mer trögstartad. | |
|
Tänk på att automaten i 328i har ytterligare 2 växlar samt att den växlar snabbare, vilket kan göra en stor skillnad. Att döma av katalogen är 328i relativt jämn snabb med 335i i elasticitet. |
|
| 335 är fem sekunder snabbare mellan 100-200. Att skillnaden i segdragning är relativt liten beror på olika valda utväxlingar där 328 har direktväxel på fyran och 335 på femman med manuell låda.. Medeleffekt är allt under acc så visst är det bra med fler växlar men det räcker inte för en 328 varken mot en 335 i eller d. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.