|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är lite sugen på att hänga på 18" F30 fälgar V eker 398 på min 335a coupe (E92). Jag vet att däckdimensionerna är olika men av allt jag kunnat läsa så verkar fälgarna vara exakt lika. Självklart kommer jag då hänga på däck som passar för E92. Någon som vet om det funkar rakt på eller om det är något som diffar? tacksam för svar (och JA, jag vet att man kan köpa lättare och bättre fälgar för mindre pengar men jag gillar dessa.) /DJ | |
| F30 fälgar hamnar 2-3 mm längre ut på en E90 borde väl vara samma på en E92 så det borde ju fungera. | |
|
3 mm skiljer det. |
|
|
Tack Clubsport, var hittade du den informationen? Ingen risk att man behöver valsa skärmkanter eller sådant? /DJ |
|
|
BMW-DJ: Frågade på BMW då jag gärna vill använda mina vinterhjul på F30 när den väl dyker upp. Så dom kollade upp att det skiljer 3 mm. Tror nog att du klarar dig från att valsa om du inte har alltför breda däck. |
|
|
Skumt, för när jag väntade på svar så sökte jag mer och hittade fälgarna på realoem.com. Vet inte om det är original men tycker att de borde ha originalmått. Där kan man i alla fall läsa att F30 fälgen 398 har ET 34 fram och ET 47 bak 18" fälgen 193M till E92 har ET 34 fram och ET 37 bak. Om jag har läst på rätt om ETvärden så borde det betyda att framhjulen är rätt men att bakhjulen skulle hamna 10mm längre in på E92an jämfört med F30. Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Clubsport: de vinterhjulen som du frågade om, var de 18" med 8" breda fram och 8,5" bak? /DJ |
|
|
DJ, du behöver inte oroa dig för att det skall ta i med 3mm mer, gå ner ett mått i bredd på däcket om du är orolig så är dessa 3mm borta. Du skall ner ganska långt i ET för att det skall bli kris. Du måste också komma ihåg att bredden på fälgen också påverkar hur långt ut och in de går. När du är säker på nya ET kolla i en offset-kalkylator (Länk vad skillnaderna blir. Som du vet kör ju jag 193M som är 8,5 breda bak och det är gott om utrymme. Har ett par 15mm spacers hemma jag skall testa i helgen, detta skulle ge ET22 vilket kan bli tight men flera på E90post säger sig köra detta (t.o.m. med eftermarknads sänkning). Kollade (Länk och där står som du säger att 398 fälgen har ET47 bak vilket gör att du behöver köra 10mm spacers för att få till original inpressning. Fram är samma ET34. Utan spacers kommer du även riskera att ekrarna på fälgen tar i bromsoket. |
|
|
Länkarna blev galna för att jag avslutade parantes efter URLerna. Ta bort ")" i URL så funkar det. Editfunktion tack! |
|
|
Provmonterade 15mm spacers på mina 193M igår. Det gick kanon och hjulen bak sitter betydligt bättre med dessa tycker jag. Se bilder: Länk Länk Provmonterade även samma spacers fram och det gick fint, inga skrap någonstans. Dock så hamnade däcket utanför karossen vilket bara såg skumt ut. Tyvärr tog jag inga bilder på detta. |
|
| Hålen för bultarna är större på F30-fälgarna än E9x. F30 använder M14 medan E9x använder M12. | |
|
johmei: Riktigt snyggt! Monterar man dem med originalbultar eller följer det med längre bultar i kitet? Märker du någon skillnad i hur bilen känns i styrning/kurvtagning/spårighet? PS. Tack för länkarna i ditt förra inlägg också. Chris87: Tack för info om M14/M12. Jag tror att jag lägger ner detta och hittar andra fälgar istället. Egentligen funkar det säkert att kör F30 fälgar på E92 med lite spacers bak men jag vill ha riktig passform på allt (speciellt om man skall belasta bilen som man gör i bankörning). Clubsport: borde bli problem för dig med E90 vinterhjulen på din F30 med tanke på M14 bultarna? /DJ |
|
|
Jag kör alltså bara med spacers bak, 15mm per sida. Dessa kom med 15mm längre bultar och har original navcentrering. Jag upplever faktiskt ingen skillnad på de vägar jag kört: bra motorväg, dålig motorväg, i city, samt lite sämre landsväg. Trodde den skulle bli spårkänslig men går hur lugnt å fint som helst. Jag har inte pressat i kurvor så kan inte uttala mig om eventuellt bättre grepp/kurvtagning. Får se om jag vågar köra spacers på bana.. |
|
|
h |
|
|
Hur går det tvärtom, sätta e46 fälgar på en f30/31/34 F30/31/34 bultstorlek 5-120 Bult/mutterdiameter 14x1.25B Inpressning ET 34 Axeldiameter 72,5 E46 Bultstorlek 5-120 Bult/Mutterdiameter 12x1.50B Inpressning ET 43 Axeldiameter 72,5 Passar dessa ihop?????? |
|
|
Det första man måste kolla är ju om E46-fälgen har tillräckligt stora bulthål för att få i en M14-bult? Om bultarna passar så går det fint med en 10mm spacer i alla fall. /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.