|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag hade lite problem i vintras med min 320d E91 men då hade jag dubbfria däck, den här vintern kommer det bli nya dubbdäck vilket garanterat kommer göra stor skillnad! Har tidigare kört E36 med nya dubbdäck och det var inga som helst problem! | |
|
Tack för tipset om Teknikens värld. Hittade det här: Länk De skriver följande: "Den bakhjulsdrivna BMW:n blir svajig när man kommer upp i fart. Vid 100 km/h känns det som om man flyter ovanpå, bakdelen vandrar lite i sidled och man får parera gan- ska mycket med ratten. Bilen klarar bara en gång av fyra att nå 130 km/h på det plogade körfältet. Att köra i snösträngen går inte alls. Den bakhjulsdrivna BMW:n reagerar omedelbart på det sämre greppet och antisladdsystemet lägger ett tungt lock på motoreffekten med ett tydligt resultat. Vi kommer inte om, bilen slutar accelerera vid 100 km/h så länge höger- hjulen befinner sig i strängen. Bara om vi kopplar ur antispinnsystemet sladdar vår BMW förbi." Låter ju extremt osäkert att försöka köra om i snömodd?! |
|
|
Det är väl iofs alltid osäkert att köra om i snömodd och över snösträngar. :) Samtidigt, ska man hålla på och köra i 130+ i halka och köra om över snösträngar ska man nog sikta på 4-hjulsdrivet på en gång... Å andra sidan blev jag en gång omkörd i såna förhållanden av en Jeep Cherokee som lite längre fram låg i diket. Men huruvida det TV skriver stämmer får man väl ta i förhållande med vad andra E90 ägare säger kanske. Jag hade inte det problemet när jag körde med E46an iaf. |
|
|
Jag håller inte med Teknikens Värld för 5 öre på just den punkten, bland annat för att dom inte redogör för hur en 3-serie faktiskt fungerar. Bilen har ett läge på stabilitetskontrollen vid namn DTC, och med det aktiverat är antispinn inaktivt men antisladdsystemet är fortfarande med på noterna även om det tillåter lite mer sladd innan det griper in än vid normalläge. TV skriver själva att bilen klarar av att accelerera med elektroniken avstängd, med DTC bör bilen således kunna med lite hjulspinn accelerera och antisladd fortfarande gå in om bilen börjar gå kräftgång. Sedan har en bakhjulsdriven bil inte sämre grepp på drivhjulen än en fram eller fyrhjulsdriven bil med samma däck, grepp är fortfarande friktion mellan däck och underlag och det påverkas inte av vart drivaxlarna sitter. Det låter som om TV hade väldigt dåliga däck på denna 320d. Vår egen 535d, med "något" mer kraft som skall ner i backen, har inga som helst problem att göra en säker omkörning på halt underlag eller gå över snösträngar på 225 breda friktionsdäck med antispinn aktivt (Inget DTC-läge alltså). Och då upplever jag att 5-serie E6x är mer "tail happy" och har sämre balans än vad 3-serie E9x har. Men vill du vara på den säkra sidan så köp en 4WD? :) //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.