|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Funderar på att köpa en E90 330 men har blivit varnad att bakhjulsdriften gör den sladdbenägen och instabil på vintern. Ni som kört bakhjulsdrivet ett tag, speciellt 330, hur fungerar det på vintern? Hur är det jämfört med en framhjuldsriven V70? | |
|
Det är bara en fråga om tycke och smak samt vana. Jag som har åkt på bredsladd i bakhjulsdrivna bilar hela livet tycker att det är obehagligt att köra framhjulsdrivna bilar i dåligt väglag, en sladd vet jag instinktivt hur jag skall häva medans en understyrning är en annan femma. Jag kör alltid med dom bästa däcken fram såväl sommar som vinter, så länge man har styrfäste kan man ordna upp dom flesta obehagliga situationer. Sen har ju moderna bilar mycket fina ESP system så jag skulle inte oroa mig det minsta även om jag inte var van med bakhjulsdrivna bilar. |
|
|
Struntprat. Den som säger det har garanterat inte kört en 330 på vintern utan bara "vet" att det är så. Jag har haft både V70 och 3-serie på vintern och så länge man har bra däck på båda så är skillnaderna mycket små. ------- //Lövet |
|
|
Det fungerar hur bra som helst! Du behöver inte vara orolig. Du kanske till och med kommer att ha lite roligt.. Annars finns det ju x-drive också. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag håller med alla tre föregående. Det enda som möjligen kan vara krångligt är om man fastnar från stillastående. Men med bra däck och teknik är det oftast inget problem. Lättast med manuell, iaf i mitt tycke. Körde förr-förra vintern med en gammal E34 utan antispinn osv. Gick hur bra som helst. Körde även (helgerån, jag vet) förra M3an lite på vintern och gick lika bra det. |
|
|
OK, tack för snabba svar. Har också hört att det ska vara knepigt att komma igång från stillastående. Åker då och då på sämre plogade grusvägar där jag gärna vill ta mig fram. Ska jag behöva köpa xDrive? |
|
|
Har kört E90 330i sex vintrar och haft problem en gång. Det var när det fallit så mycket snö en natt att bilen helt enkelt blev "hängande" på underredet. Markfrigången (särskilt med sportchassi) är inte mycket att hurra för, men annars är det inga problem med bilen. Som några redan påpekat ovan, se till att ha bra däck. De är den viktigaste faktorn som påverkar bromssträckan och sidgreppet och det är dessa som påverkar säkerheten. |
|
| Vad rekommenderar ni för däck till en 330 och i vilka dimensioner? Jag föredrar 17" för vintern | |
| 225/45-17 är väl lämpligt på en E90. | |
|
Mycket fördomar om BMW, oftast från dem som aldrig kört en sådan överhuvudtaget. Tycker personligen det är bättre men bak än framhjulsdrift i halka, och med dagens antisladdsystem behöver man inte ens bry sig. Angående framkomligheten tycker jag bakhjulsdrift är mycket bättre även här, när du ger gas i en bil oavsett vilka hjul som driver sätter den sig över bakänden det har du säkert lagt märke till någon gång? Effekten blir att bakhjulen trycks ner och framhjulen lyfts, jag har mycket enklare för att ta mig fram genom exempelvis djup snö med en bak än en framhjulsdriven bil. Manuell ger dig lite bättre kontroll, men ett annat bra tips är att använda bilens handbroms. En bil utan bromsad differential (Oavsett fram eller bakhjulsdrift) skickar kraften den lättaste vägen, kort och gott hamnar ett hjul på is (låg friktion) kommer det spinna medan hjulet som står på fast mark inte får någon kraft. Drar du då lite lätt i handbromsen blir det motstånd på bägge hjulen igen, och förhoppningsvis tar du dig framåt! Det är lite teknik i manövern, men man lär sig kvickt. //Bjersér |
|
|
Jag håller med om att en 330i är en fullgod vinterbil, men om vi ska prata säkerhet så är självklart en bil med fyrhjulsdrift ett bättre val, och även en framhjulsdriven bil. Visst är det så att det sker en viktförskjutning mot bakhjulen men samtidigt så har en framhjulsdriven bil 200 kg vikt över framhjulen som hjälper till vid start och ger en bättre kursstabilitet. Med modern teknik så har man kunnat sudda ut de flesta "negativa" egenskaperna med bakhjulsdrift. Förutom problem vid t ex start i backe så föredrar jag också en bakhjulsdriven framför en framhjulsdriven. Men min fru vägrar köra något annat än fyrhjulsdrivet på vintern. |
|
|
330 på vintern är inget större problem, den är inte sladdbenägen det enda problemet jag hade är att den är ganska låg med Dynamic pkt och kan därför fastna vid mycket snö på vägbanan. Fastnar man med en V70 så brukar man fastna rejält... |
|
| Körde 335d några dagar när det var snöigt. Funkar prima! | |
|
Jag tycker det låter som att man måste kompensera bakhjulsdriften med extra bra vinterdäck. Funderar på Nokian Hakka 7 med dubb. Erfarenhet av dem? |
|
| Fungerar som andra sagt utmärkt åker 235/18/45 hakka 5or ytterst sällan problem ens på vägar där det är runt 10-15cm nysnö! | |
| Fastnar man i 10-15cm nysnö är man fan kass oavsätt bil :P | |
|
Säger som alla andra att det fungerar utmärkt. Bra dubbade däck är det viktigaste. Bor själv i Dalarna och åker till sälen,vemdalen för skidåkning hela tiden på vintern och det har funkat bra hitills. Nu i vinter blir det 335 e90 med M-sport paket och Hacka 7 dubb på 17" så får se hur det fungerar men tror det kommer gå bra, enda är väll som ni andra säger också att den är nog lite lägre än än vad som är optimalt. Jag fastnade på en platt parkering med min 330ci förut men det var enbart för att det var halv slitna dubbfria däck. |
|
|
Japmax: Jag pratar om mer snö än så om det är mig du försöker häckla? |
|
| Clubsport > Han avser nog Cykeltjuv som skrev alldeles ovanför Japmax. | |
|
Jag är inte lika övertygad om fyrhjulsdriftens förträfflighet, men när det gäller framkomligheten spelar vikten över framhjulen ingen direkt roll: Som sagt bilen väger över bakåt och lyfter framänden inklusive de 200kg (Lite väl mycket för en genomsnittlig FWD?). Angående en hal backe i vinterföre testade Teknikens Värld detta för något år sedan med FWD, RWD och 4WD i form av SAAB 9-5NG och BMW 3-serie E90 som kanske är ett lite orättvist val när 5-serie finns med 4WD också. I alla fall, av de tvåhjulsdrivna varianterna briljerade bakhjulsdrift i backe och inte är en 9-5 onormalt lätt i framänden för att vara en framhjulsdriven bil? //Bjersér |
|
|
Har man bara bra vinterdäck (gärna dubbade) så finns det inga som helst problem med att köra en bakhjulsdriven bil med lite pulver under huven vintertid. I vintras var jag i Säfsen och åkte skidor. Ni som har varit där vet att receptionen för hotellet- och stugbyn ligger högst upp på ett mindre berg med en brant backe som enda väg upp. Där var det bland annat en E91 som inte kom upp - jag gissar att vederbörande hade odubbade vinterdäck då det var rejält isigt väglag. En och annan framhjulsdriven bil blev också stående med spinnande drivhjul. Jag i min C5 med dubbade Hakka 7 och svärfar i hans Seat Altea Freetrack (Haldex fyrhjulsdrift) med dubbdäck tog oss dock upp utan tillstymmelse till hjulspinn :) /Masten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.