|
|
|
|---|---|
|
Vid förra besiktningen (och BMW:s förbesiktning) antyddes att att ett styrledsbyte var på gång både på höger och vänster sida på min 120i -07. Den har gått ca 7000 mil, och jag tycker nog att de hade kunnat hålla några tusen mil till, men men - det är väl inte bättre kvalitet än så... Men vad jag funderar lite på nu är hur mycket jag vill betala, BMW i Skellefteå ville ha 4200 för material+arbete inkl hjulinställning. Materialet uppgav de gick på 2200:- Mekonomen ville ha 1160:- för två styrleder, så bara där skulle man ju tjäna en tusenlapp. Men hur stor skillnad kan det då vara på original styrleder, som motiverar prisskillnaden? Om original bara håller 7000 mil ändå, så kanske det skulle vara värt att prova nåt annat... Nån som har erfarenhet av icke original styrleder, gällande livslängd? | |
|
Mekonomen har ju hög kvalite på sina delar och många av deras märken är OEM till BMW. Köper du tex Lemförder så kan du räkna med original kvalite. Frågan är om BMW byter den om du kommer med egen del. |
|
|
Kollade med Mekonomen, och det är Lemförders styrleder de har till min bil. Enligt dem är det Lemförder som tillverkar BMWs original styrleder. Att enda skillnaden är en BMW stämpel på den del man beställer via sin originalverkstad. Som jag förstår det så är Lemförder OEM - Original Equipment Manufacturer, men att det inte behöver innebära att allt de tillverkar räknas som OE. Nån som har någon reel kunskap i frågan? |
|
| Det stämmer OEM till BMW. | |
|
Borde vara rätt safe. Risken att de har dubbel uppsättning verktyg, en till BMW och en till BMW look-a-like är väl försvinnande liten. I övrigt kan man väl säga att bara för att samma leverantör tillverkar märkesdelar och icke märkesdelar så kan det skilja oerhört mycket avseende hållfasthet, materialkvalitet, testning etc mellan komponentfamiljer som ser likadana ut. Att Lemförder (ZF?) skulle släppa ifrån sig dåliga delar verkar osannolikt. /M |
|
| Jag skulle helt klart köpa den på Mekonomen och se till att den som byter har tillgång till riktig hjulinställningsutrustning. Det är det viktigaste. | |
| mister-auto.se | |
| Nu bytt inre och yttre styrled båda sidor på BMW verkstad + hjulinställning. 5500 landade kalaset på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.