AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.542

Förbrukning E61 bensin m.m.

Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Hej!

Är ny här på forumet men har läst mycket av allt som skrivits, framförallt om 5-serien. Är på väg in i BMW-land efter många år hos Volvo.

Av ekonomiska skäl har jag hela tiden varit inriktad på diesel men min fru har lite annorlunda syn:-) Hon säger bestämt nej till diesel (både 4- och 6-cylindriga) p.g.a. ljudnivån i kupén. Kan väl hålla med om att E61 inte är lika isolerad som V70 och för all del även F11. Har därför testat en 523 M-sport och hör min fru säga sånt som:
”Vad tyst och lent den går”
”Vilken härlig körkänsla med sportchassi och det är inte alls så hårt och stötigt”
”Vår V70 är ju som en traktor i jämförelse”

Skall jag få en BMW i garaget får jag vackert köpa en bensinare även om ekonomin blir lidande. Kör cirka 2 000 till 2 500 mil per år så självklart blir driften dyrare med bensin även med hänsyn till att jag slipper partikelfilterbyte samt får lägre skatt. Handlar bara om hur mycket dyrare vi är beredda att acceptera för att få den fina gången hos en bensinsexa.

Mina frågor till er som vet:
1) Angående 523 – vad är verklig förbrukning blandad körning? Det är alltid manuell låda som gäller för oss.
2) 523 är ingen raket men fullt tillräcklig. Är det ändå värt att leta 525/530? Tänker på förbrukning kontra mer effekt.
3) Hur är M-chassiet på vintern? Är det lätt att köra fast och få bilen ”hängandes” på snön när det kommit mycket?

Vänligen
Eppa
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Med dagens hysteri kring diesel - så borde inte en dieselbil bli så mkt billigare - utan förmodligen dyrare, eftersom en motsvarande bensinare är billigare i inköp. Så pruta friskt på en bensinare med hjälp av folks förutfattade meningar. :-)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

2) 523an räcker som sagt gott i en bruksbil, personligen skulle jag leta 23/25/30 och sedan låta skick, mil, utrustning osv fälla utgången. Förbrukningsskillnaden är nästan försumbar.
3) Alla moderna bilar är rätt låga, men det skiljer endast 15 mm mellan standardchassi och vanliga så det lär inte ha någon betydelse för framkomligheten.

En bil med M-pkt är lättare att sälja, men lite dyrare i inköp.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Min fd 525 aut 18 -245 hjul -05 drog
Med min körning 1- 1,1 blandad körning
Nyare Bmw kan jag inte uttala mig om men man måste vara realist
Visst kan man köra den på 0,75 på jämn väg och 90 km/h
Dieseln jag har nu dricker lätt 2 dl mindre
Men 0,63 i 90 km/h jämn fart händer väldigt sällan att man kör så

Ha deT
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Min 525xiA -07 drar 1,1 blandad körning, 1,3 stadskörning.

/Rickard
Karl-Hilding
Läs denna länk
Länk
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Tack för era svar!
Går på det resonemang som Tor har om förbrukningen är likvärdig.
En helt annan sak - har provat bilar med både 16, 17 & 18 tums hjul. Vet inte om det är en tillfällighet men jag tycker att bilen går lugnare och mer stabilt i högre farter i takt med att fälgdiametern ökar. Så jag siktar på en med Mpkt :-)
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
M-paket bilar har ofta 19 tum och som du själv nämner
Väghållningen blir bättre ju fortare det går
Men som min dricker ca 1 dl mindre med vinter däcken 245-18 än med sommar 275-19
Så det går också tyngre med större och breddare hjul
Det är snyggt så mer förbrukningen kan iaf jag ta

Ha deT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.