AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.610

Kunde inte demontera gamla RFT däck?

pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Min däck-mek lyckades inte få loss mina gamla Michelin (RFT) däck från fälgarna.
Han har däckmaskin, men menade på att stommarna är så stumma på dessa RFT-däck att detta inte var möjligt.
Att pressa dem av "hyllan" på fälgen gick bra, men de var så stumma att han lyckas inte kränga dem över fälg-kanten

Hur stort problem är detta för er andra?
Är det så illa att man måste man ta fram vinkelkapen och öppna upp inner kanten på däcket?

/Pix
Min däckhandlare hade inga problem med det när jag bytte bort mina RFT för en månad sen.
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Låter bra Clubsport
Då är det kanske min däck-mek jag bör byta ut i stället för att försöka skära loss däcken
Mvh
Pix
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jo det låter mer som att din däckgubbe inte riktigt har koll på vad han pysslar med eller har för dåliga verktyg.

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag skulle byta däckmek omedelbart om de inte klarar av det! Jag bytte framdäck för någon vecka sedan och de hade inga som helst problem med det.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har bytt bort RFT 2ggr. Däckgubbarna svär lite grand extra och muttrar surt men det har aldrig varit några problem eller ens tagit lång tid.

-------
//Lövet
Har bytt 2st RFT-däck med 7 år på nacken och även om däckgubben fick svettas lite så var det inte tal om att det skulle vara omöjligt. Byt däckhandlare omgående!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Han har för klen maskin/armar.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Av ren nyfikenhet - vad ger Ni för däckbytet ? Ska ha 4 nya sommardäck nu och går också bort från RFT. :)
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Om du köper däck hos en fysisk däckhandlare så brukar väl montering o balansering ingå i däckpriset?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Här i DK är det oftast specificerat som en enskild sak på fakturan, också när man köper genom däckverkstaden.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Montering och balansering har alltid ingått för mig när jag köpt nya däck.
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Ja, det är väll kanske ingen idé att jag nämner priset jag skulle få ge, efterssom han inte klarade av bytet
Men någon stans mellan 100-125Kr per hjul för byte samt ballansering
/Lars
Euromaster tar 250 kr per däck.
Köper man däcken av dom så ingår det.
Köper man fälgar av dom så får man betala 250 kr styck för att få på sina däck...
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Beror på hjulstorlek och firma men mellan 100-350kr hjulet har vi här i Motala.
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Åter till rubriken! Man måste börja på rätt sida av fälgen för att montera av eller på ett däck! Börjar man fel, så funkar inte monteringen!

Länk
Min bil
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
BMW Solna ville ha 4000 för montering av fyra rft däck när jag kollade av pris hos dem Då de är lite jobbigare att kränga om enl servive rådgivaren... När jag blev sur och tyckte att det är orimligt att de skall ha ca 50% av kostnaden för fyra däck för att kränga på skiten när jag skall handla av dem sänkte de priset till 2000. Jag handlade inte av dem utan tog det i samband med service och bättre pris hos BMW segeltorp
Beställde hos Däckonline och monterade hos fristående däcknasare, han tog 550kr för att skifta två RFT-däck.
En bekant till mig har däckfirma. Så jag brukar köpa med mig ett par bullar, sen kör jag in bilen och kränger och balanserar själv medans dom äter sina bullar:)
Sist monterade jag av RFT däck, inga problem alls. Då har jag monterat kanske 5 uppsättningar i mitt liv totalt, och jag fixade RFT däck så du ska nog byta däck kille.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Min däckkille kan jag verkligen inte klaga på, det märks att han har stenkoll. Nyligen fick jag bytt däcken på Porschen (ej RFT). Han såg lite bekymrad ut för bakdäcken (18" x 295 x 35). Det gick i och för sig galant, men han berättade att det hände att gamla breda lågprofildäck var så hårda att vinkelslip var enda lösningen. Så trådskaparen har kanske bara gamla hårda däck och varken fel på däckgubben eller "för klena maskiner"...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.