|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Då jag var påväg hem från mantorp igår kväll så tyckte jag att min hastighetsmätare "svajjade" lite då ja ökade eller sänkte hastigheten, inte speciellt mycket, men det var märkbart, tänkte inte så mycket på de och fortsatte köra, tillslut började det skymma, och jag slog över från positionsljus/dimljus till halvljus, och samma sekund som jag vred om till halvljus så for alla mätare tillbaka på 0-läget, färddatorn, mätarställning osv slocknade, helljuslampan, blinkers-indikator osv fungerade inte. Tog lös mätarhuset idag, såg inget som verkade konstigt, så ja kopplade in det igen, och allt fungerade. Tills jag slog på halvljuset, då hände samma sak. Någon som har nån fundering på vad det kan vara? Bilen är en 96as E39 525TDS med original lycktor, utan facelift, med eftermonterat xenon i halvljus och helljus, samt egenmonterade LED angeleyes. Gått 29XXX mil, har mätarhuset med siffror på displayen, inte bokstäver. Tacksam för hjälp. MvH // Dennis | |
|
Eftermonterade HID (xenon) är en källa till problem ganska ofta. Det rör sig om störningar bakåt på 12V-matningen pga för dålig eller ingen filtrering i drivenheterna. Dessa jobbar med switchteknik och det är ganska höga effekter, därför är det viktigt att tillverkarna inte snålar in på filterkomponenter osv, vilket de tyvärr ofta gör. Det rekommenderas att använda samma komponenter som vid originalmonterade HID, dvs drivenheter från Hella. Även kabeldragningen på de allra flesta eftermonterade enheter brukar ha ett generalfel där man drar fram 12V-matningen tillsammans med HID-brännarens matning fram i lamphuset genom gummigenomföringen osv. 12V-matningen skall hållas väl skild från kablaget till HID-brännaren, det senare skall i sin tur hållas så kort som möjligt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.