AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
906

E36 coupe - död elhiss - motorn eller styrboxen?

Har lite svårt att veta vart problemet sitter. Förardörrens elhiss rör sig inte alls, oavsett om jag trycker på knappen eller om jag pillar på microbrytaren för "dörröppning".

Det klickar i elmotorn om jag trycker upp eller ner, men det klickar även i styrboxen bakom handskfacket. Om jag mäter spänningen till elmotorn så tvärblinkar det bara till någon spänning innan det blir 0V igen.

Så nu är ju frågan vad det är som slår ifrån, är det något liknande ett gränsläge i elmotorn som talar om för styrboxen att rutan redan är framme åt båda hållen. Eller är det i styrboxen det är fel där den styr & övervakar det hela.

Alltså, har någon annan löst ett liknande problem och var det isåfall i motorn eller i styrboxen som bråkade?
Gl
15
Gleppe
320i E30 -89
Följer detta... har samma fel.
325 coupe där ingen av elhissarna funkar varken med knapp eller att dom automatiskt åker ner o upp den lilla biten.... har bytt "styrboxen" till hissarna men hjälpte inte... mitt klickar inte ens nånstans :(

såg att det var lite gammalt xD men nån kanske svarar endå :)
Det var en elhissmotor. Köpte en från skroten (eller flera, de skickade till fel dörr två gånger) occh sen fungerade det.
Gl
15
Gleppe
320i E30 -89
Hmm okej får kolla detta...
Han jag köpte bilen av sa dock att dom skulle funka för han hade hissat upp rutorna med direkt el på dom så att säga. Men känns som att man får kolla genom allt seriöst.
Tack för svar :)
Ja du får mäta knapparna (konstigt om båda är trasiga) och mäta/direktmata elhissmotorerna för att se om de är ok. Lycka till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.