|
|
|
|---|---|
|
hej mitt topplock är förmodligen skevt då jag har vitrök.. undrar lite vad jag behöver ha hem för packningar, och om det finns en bra beskrivning på hur kam och sånt ska ställas till rätta.. någon som har allt i huvudet?;) | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Toppen behöver inte vara skev, har man tur är det bara topplockspackningen som gått. Har du otur så har toppen slagit sig eller har en spricka i sig. Men troligtvis är det bara topplockspackningen som gett upp. Fast det är alltid en fördel att plana av ett ytterst tunt lager på toppen så topplockspackningen har de allra bästa förutsättningarna för bra tätning. Räcker ofta med att ta bort 0.1 mm vilket är en fördel då slipper man trixa med tjockare topplockspackning. En sotningssats kan ju rekommenderas då den brukar innehålla det mesta för toppen som tex topplockspackning, ventilkåpspackningar, ventiltätningar och lite annat smått och gott. När du ändåså har toppen av och inlämnad till en motorrenoveringsfirma bör du även passa på att få ventilstyrningar och ventiler kontrollerade samt ventiltätningar bytta. Här är lite info (fast för en M30B35 motor) angående planing och innnehåll i sotningssatser och kompletteringssatser Länk Mekar man med bilen själv så rekommenderar jag även en handbok, den bästa är helt klart Bentley - där står mycket matnyttigt och som man har mycket stor hjälp av! |
| Försvinner det någon kylvätska då? Vit rök är annars normalt. Det bildas nästan en liter vatten vid förbränning av en liter bensin. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, jag förutsatte ju att det var tydlig vitrök till och från och att temperaturen vid ett eller flera tillfällen stuckit iväg på väg mot överhettning. Nog bäst att TS beskriver lite mer kring problemet. |
|
tack så mycket! jodå han dricker vatten och bygger ett sjudundrans tryck i kylsystemet :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.