|
|
|
|---|---|
|
Hade ett ok som kärvat och nötte ner ett belägg. Har bytt oken och beläggen och nu vid provkörning slår det Kraftigt i ratten och dunkar. Skivorna har en tydlig rostkant i skivornas yttersta ca 2 mm men det brukar ofta inte påverka. Valde att inte försöka skrapa bort den då jag tänkte att det kanske blir ojämt gjort och då kan ge obalans. Bytte skivor och belägg för 3-4 år sedan då de var slut. (BMW orginal). De är inte tunna och verkade inte tagit någon direkt skada av det kärvande oket. Kan något annat är rostkanten orsaka detta? Det var inga problem förutom det nednötta beälgget innan jag bytte ok och belägg. (Skivan blev aldrig tokvarm utan belägget verkar ha legat på måttligt. Om det är rostkanten, är det lönt att försöka skrapa bort den för hand? Har vinkelslip men verkar riskabelt att använda den. (Både för skivan och kringliggande delar.) Känns lite väl att byta skivor igen efter bara några år. Tacksam för tips! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Menar du att det slår kraftigt i ratten och dunkar under normal färd utan att du använder bromsarna - eller uppstår dessa fenomen endast när du använder bromsarna? |
|
Det slår bara när jag använder bromsarna. Litet skrap just efter man bromsat, men eftersom så avtar det. Tills man bromar igen. Känns verkligen som det är pga kanten. Läst att dunkande även kan orsakas av fett på skivan. Men då det även är tydligt mekaniskt skrapljud så tror jag nog att det är från kanten. Så frågan är vad som är rätt alternativ (alt om jag missat ett 4e..): 1. Köra och bromsa trots kraftigt slag tills beläggen och rostkanten nötts ner. Kan detta skada t.ex. lager tills man nött ner allt? Eller är det bara att köra och uthärda oljudet? Dunkandet och skrapandet känns inte bra.. Hur länge ska det ta att nöta ner för en ca 2mm bred och 2mm hög rostkant? 2. Försöka nöta/slipa ner rostkanten på skivan? Men hur göra detta för att t.ex. inte riskera obalans vid normal körning alt att "loppor flyger på skärmkanter mm så det skadar lack etc? 3. Byta skivor. Ca 650kr/st billigaste. (ca 200 billigare på Biltema iofs, men...) Men skivorna som sitter är inte gamla (ca 2-3 år, gissningsvis knappt 3 000 mil, är bmw-orginal, men kvaliteten på dem imponerar då inte på mig.) |
|
Är ju alltid en fördel att byta bromsskivor när något belägg slitit snett. Är mycket nöjd med bromsskivorna från Brembo. Vad var tjockleken på bromsskivorna förresten, dvs hur nära den undre gränsen för dess tjocklek är du? Du sa att de inte är tunna, hur tjocka är de? En rostkant borde inte orsaka de problem du har, belägget ligger ju inte an mot rostkanten. Har två-tre alternativ - antingen är något bromsbelägg/bromsok inte korrekt monterat/ditsatt och sitter löst - eller så är rostkanten så hög att de nya beläggen tar i kanten på något sätt och det kommer en liten högre kant vid varje rotation som slår ut bromsbelägget (och även skapar ett skrapande ljud) - eller så har det gamla oket slitet bromsbelägger och bromsskivan snett på något sätt som orsakar problem med nya korrekta bromsbeläggen Svårt egentligen att säga utan bilder, har du några? Men hur gick monteringen då? Brukar vara svårt att få på nya belägg när det är en stor läpp på bromsskivan. Hur låg bromsbeläggen an mot skivan när du monterade beläggen? Hur såg det ut när du snurrade bromsskivan efter du monterat de nya beläggen? Gick det att rotera utan problem? Slog något bromsbelägg emot rostkanten? |
Blir lite orolig när du säger att du har en 2 mm hög rostkant (på varje sida utgår jag ifrån vilket betyder 4 mm totalt). Om jag hittat rätt på Brembos sida så är dina skivor 22 mm tjocka när de är nya och minimigränsen är 20.4 mm - vilket är ett totalt maximalt slitage på 1.6 mm totalt. Och om du nu har 2 mm höga rostkanter på varje sida så är det inte omöjligt att det ändåså är dags att byta bromsskivor. Brembo har, antaligen då även BMW Original, två hål (Easy Check) där man ser båda hålen när de är nya, bara ett hål när man passerat 80% av tillåtna avverkningen och inget hål alls när det är dags att byta. Vad var tjockleken på dina skivor? |
|
Hej! Har inte mätt skivorna utan antagit att de borde vara ok då de inte suttit på mer än ca 3000 mil och de innan sen ny dvs gått ca 11 000 mil. Såg iofs illa ut då jag köpte den, men körde ytterligare 4000 mil på dem och då var det mer att de såg jäkliga ut. Får mäta upp dem antar jag. Tycker bara att de inte borde orsaka vibrationer nu om de inte gjorde det omedelbart innan okbytet. Ska försöka mäta skivorna, men utöver vissa spår så är det mer rostkanten som är enda som ser dåligt ut, och både skivorna ser ung lika ut både den där förra oket kärvade (utöver några extra spår på insidan) och den som inte haft nednött belägg. Är även rostkanterna i ytterkant dvs där inte belägget ligger an vad som avses i tjocklekstoleranserna? Trodde det var max djup på spår, dvs vad som blir kvar då man slipat dem. Skrapljudet helt borta efter ett flertal inbromsningar, men dova "dunkande" ljudet som följer hastigheten kvar men möjligen något mer dämpat. Relativt diskret då man kör sakta, men påtagligt då man bromsar kraftigt. Plus att det då ibland tar ett hundratal meter innan det helt försvinner. Får väl kolla om oket ändå kan kärva, men har bytt ok förr och med nya ok, nya glidpinnar, smorda med en del av medföljande fett och momentdraget tycker man att det ska löpa lätt. Men kanske inte behöver göra det? Hjälper inte det är det kanske tvunget byta skivor. Trots att de i mina ögon gått få mil. |
|
Oj, ca 3000 mil var inte mycket. När du skrev 3-4 år var jag mer inne på uppåt 5000-8000 mil och med "inspirerad" körning och kärvande bromsok är det inga problem att slita ut en bromsskiva (beror även på vilket typ av belägg man har). Då borde det finns en del kött kvar på dem. Har du tur så kan du se de där två hålen direkt och då behöver du inte mäta. Tar lite tid om man ska mäta med mikrometer (ska ju göras på olika ställen - dels längst ut på skivan och även så långt in man kommer på skivan). Så du ska inte ta med rostkanten i tjockleksmätningen. Endast där belägget ligger emot skivan, det som glänser helt enkelt. En liten rostkant är dock helt normalt. Se nedan för bild hur man kan mäta (som du ser så kommer min mikrometer inter så långt in på skivan men det får duga) Länk Fanns inte dunkandet innan byte av ok/belägg så bör det iallafall inte bero på att skivan har skev. Så det bör vi nog kunna avskriva. Men har du utrustning för att mäta detta också är det ju bara en fördel att göra det (behöver indikatorklocka och stativ). Tror inte det ska vara några problem med ok, glidpinnar och dylikt. Men kan vara värt att dubbelkolla att inget är löst eller hamnat snett. Annars kan det vara så att beläggen ligger emot rostkanten på något sätt, att det kärvande oket har slitet bromsskivan rejält snett. Tex att den inte slitit någonting på den yttre kanten och nu ligger delar av de nya bromsbeläggen emot denna och där är vissa små ojämnheter. Har du några närbilder på hur rostkanten ser ut är det ju ett plus. Eller om du ser ett ojämn/onormal avverkan på skivan. Kan lägga upp en bild på hur mina skivor såg ut efter typ 10000 mil - för att jämföra hur normal avverkan ser ut. Dunkar det i båda sidor, eller är det bara sidan där det kärvade som dunkar? |
Här är bra exempel på jämnt slitage på skivor/belägg - skivan har ingen nämnvärd rostkant och jämnt sliten över hela ytan (även beläggen är jämnt slitna). Länk Länk Länk Länk |
|
Kört ett 10-tal mil och framförallt pallnitat ett 20-tal ggr från 100 till 0 och till sist har även i princip allt dunkande försvunnit. Så skivorna får vara med ett tag till då. Ska ändå undersöka lite extra så inget ligger på eller går trögt. Stort tack bmw-slangen för hjälp och engagemang! |
|
Då var det nog några gamla rester eller dylikt orsakade av det kärvade bromsoket som behövde nötas bort - någon bättre förklaring kan jag inte hitta. Tips angående inkörning av bromsbelägg och bromsskivor, när man gör kraftiga inbromsningar så ska man undvika att man stannar bilen helt och blir stillasteånde så med bromsen nedtryckt. Det finns risk för materialöverföring som skapar punkter med extar material som i sin tur leder till hotspots och som drar till sig mera material och till slut så har man tillräckligt nivåskillnad för att man ska få vibrationer. Nu får vi hoppas att det har löst sig och inte kommer tillbaka. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.