|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag provade att köpe en billig farthållare från Conrad, MS-50, pris 1599 kronor. Eftersom Z3 har gaswire tänkte jag att man kan testa. Dock tror jag att M-modellen har elektronisk pedal. Farthållaren fungerar bra. På min Z3 med 2,8 liters motor finns t.o.m. extra trissa för att montera controllenhetens gaswire. Elektroniken monterade nära rattstången under instrumentbrädan. Matning togs från kablar till tändningslåset. Obruten el (röd) och bruten el (grön) samt röd/blå från bromspedal. Enkelt att hitta. Ledig kabelgenomgång finns bakom bromsservot. Ända kruxet var kännare mot kardanaxel. Man monterar en magnet på kardanaxeln. Den där kardanaxeln är väl gömd ovanför både ljuddämpare och mellanliggande värmesjöld. Att fästa en givar 3-5 mm från magneten är trångt. Vid provkörning visade det sig att en bygel på kontrollenheten måste klipppas för att anpassa pulsfrekvens till givaren för att den skulle fungera. Man kan tyvärr inte använda hastighetsignalen till radion, då frekvensen för denna är för hög för den här billiga enheten. Enda nackdelen just nu är att det går inte att aktivera under 65 km/tim, men cruise control brukar vara något för landsvägen. Ev. skall jag prova med dubbla magneter på kardanaxeln. Jag tycker att jag fick mycket för 1599 kronor. | |
|
Synd att du inte kollade här först: Länk /Anderz3 Länk |
|
| Nu har ej e-gas, så länken gäller ej. Jag har en hederlig bowden wire direkt från gaspedal till gasspjäll. Jag har enkel Vanos | |
|
Jag har (hade) också en wire från pedal till ett spjäll så jag trodde inte heller jag hade e-gas men så var det. Nu har du ju redan fixat en farthållare på ditt vis, jag ville mest tipsa andra, hoppas du inte tog illa upp. /Anderz3 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.