AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.152

Vad gäller hos försäkringsbolagen?

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Min bil är helförsäkrad hos Folksam där min självrisk för maskin/elektronik är 2000 kronor.

För någon dag sedan så började bilen bete sig underligt och en vän som jobbar på en privat verkstad kollade felkoder. Där fick han upp en felkod Misfire Cylinder 1 och han sa direkt att det är tändkassetten eftersom Opel Astra har haft tunga problem med dem. Även han har bytt det på sin.

En tändkassett kostar 2000 kronor och han är villig att utföra jobbet gratis åt mig vilket går snabbare än att fixa det genom försäkringsbolaget, vi vet ju alla hur långsamt det kan gå och jag behöver min bil. Jag menar att byta tändkassett är två skruvar ett barn kan göra det egentligen. Så det känns enklare att fixa själv.

Eftersom bilen körts en del trots detta (inte mycket men ändå) och i värsta fall kan katalysatorn tagit skada eller något annat. Ifall det skulle visa sig sen att det blir följdproblem som blir betydligt dyrare så skulle jag höra av mig till Folksam.

Kan Folksam sedan orsaka problem för mig med ersättning om de får veta att tändkassett är bytt på ett vis de inte anser är fackmannamässigt?

Jag menar att byta tändkassett är två skruvar ett barn kan göra det egentligen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jobbar han på en bilverkstad? Är han bilmekaniker? I så fall är det väl så fackmässigt det kan bli?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det troligaste svaret är "nej". Jag tror inte försäkringsbolaget kommer bråka med dig i framtiden. Om det nu är så enkelt att byta tändkassett som du säger, så är det ju knappast någon skillnad på amatörmässigt eller fackmässigt.

Desstuom är det ju så här; för att de skall kunna bråka med dig i framtiden så måste ju försäkringsbolaget kunna konstatera att 1, tändkassetten är ej fackmässigt utförd och 2, Skadan har orsakats av det OFACKMÄSSIGA handhavandet/förvärrat av det ofackmässiga utförandet och 4, hade inte inträffat om det varit FACKMÄSSIGT hanterat.

Och hur skall ett försäkringsbolag kunna konstatera det, om det nu är så enkelt som du säger?

Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.