AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.430

Långsamt sjunkande varvtal 320i e46

Ma
20
Mangegus
320i -99
Hej! Har en 99as 320i som beter sig lite underligt.. Om man på tomgången varvar upp bilen till ca 6000rpm när den är varm tar det ca 3-4 sekunder innan den går ner igen och problemet uppstår endast när bilen är varm.. När motorn är kall (nystartad) finns inte detta problem..

Någon som vet vad felet kan vara? Tomgångsmotorn som strular?
Tror den får tjuvluft någonstans och därför som den varvar ner sakta.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Varför plågar/varvar du upp motorn obelastad?

/H
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror att Clintan66 är inne på rätt spår. Jag har för mig att min var lite långsam i nedvarningen när det var en spricka i insugningsluftbälgen - vanligt att den inre bälgen spricker i den lilla veckade "blindtarmen"/förgreningen. Svårt att se då det är trångt, men går oftast att känna sig fram med fingrarna - det är i veckningen dom sprickorna brukar uppstå. Numer är bälgen som BMW säljer tjockare i gummit i förgreningen och verkar hålla bättre...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
20
Mangegus
320i -99
Jag står inte direkt och tokvarvar motorn för skojjs skull.. ville bara ge ett tydligare exempel. jag har kännt det under en längre tid då jag kört nu och har börjat störa mig mer och mer. Motorn hinner inte riktigt varva ned mellan växlingarna och de blir därför lite ryckigt ibland.

Okej jag är väl inte så hemma på bmw än men jag antar att man kan ta bort plastkåpan vid insuget och söka där under om man kan hitta någon spricka??

Tack för svaren! Ni får gärna komma med mer förslag så man vet var man bör kolla i första hand
Mvh Magnus
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Ok, då förstår jag. Främst skall du kontrollera sprickor/läckage på insugsbälgarna mellan luftfilter och insug, nr 3 och 5 i länken. Länk

Lycka till!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kärvande spjäll i spjällhuset?

628csi
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är förgreningen som nr.5 pekar på som jag menar - där spricker bälgen ofta, särskilt om man har det äldre tunnare utförandet av bälg.

Mvh
Johan B

Ma
20
Mangegus
320i -99
Tack för svaren! Ska bege mig ut i garaget utan och kika om jag hittar felet. Återkommer om jag hittade felet

Mvh Magnus
Ma
20
Mangegus
320i -99
Hittade en spricka på den lilla förgreningen på nr.3 på bilden. Länk
Väldigt liten tyckte jag men prövade smeta dit lite kontaktlim för att se om det var där felet var och Vips så blev det genast mycket bättre! En ny gummibälj är beställd nu så får hoppas det blir ännu bättre.

Tack för hjälpen och alla snabba svar!

Mvh Magnus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är (väldigt) trångt att byta denna bälg - men du får betydligt mer arbetsutrymme om du tar bort plastskölden som sitter bakom vänstra fjäderbenet och skapar en skärmning ut mot motorrummet för bland annat huvudbromscylindern - att man enkelt kan lossa denna plastsköld kom jag givetvis på efter typ två timmars svordommar och sönderrepade armar/händer....efter skölden var lossad gick det extremt mycket lättare att få alla prylar på plats...
Skölden är lätt att lossa men du får lyfta på tätningslisten som går uppifrån friskluftsintaget och som tätar mot motorhuven när denna är stängd.

Mvh
Johan B

Ma
20
Mangegus
320i -99
Tycker inte det såg så trångt ut? Det sitter ju som 2 gummibäljar mellan insuget och luftmassemätaren. Det är den närmast luftmassemätaren som jag hittade en spricka i, sen går den ju in i den andra gummibäljen som sitter in mot insuget. Den inre kan jag tänka mig är knepig och byta men den här ska nog inte vara några problem.

Mvh Magnus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...det var den inre bälgen jag tänkte på!

Kolla noga efter sprickor på inre bälgens "blindtarm", när du ändå håller på och rotar där....

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.