|
|
|
|---|---|
|
Är importförsäkring nödvändig om man fraktar hem bilen och inte kör den i väntan på registrering? När man kör till besiktningen så tar man bevis på bokad tid. Annars står bilen parkerad i garaget. Kan man då spara in importförsäkringen som kostar 3000-4000:-? | |
|
Importförsäkringen täcker inte bara trafik, utan även stöld,brand & vagnskada (om man väljer helförsäkring). Jag skulle köpt till en försäkring iaf, oavsett hur bilen tas hem. Dessutom kan man begära tillfällig registrering o får då bruka bilen tills den blir regbesiktigad, har jag förstått det som, dvs om den tillfälliga registreringen går igenom. För att ta hem bilen på transport (läs Eurotransport eller liknande) borde du inte ha nån speciell försäkring, när bilen transporteras borde den rimligen vara försäkrad via transportören, men så fort den överlämnas så är ansvaret ditt. |
|
|
Importförsäkringen går att teckna både som trafik, halv och hel dock så gäller den bara 7 dagar i Sverige efter att bilen har kommit innanför gränsen. Detta gäller även stöld. ___ //Ulf |
|
| Tack för svar! Jag har insett att man behöver återminstone trafikförsäkring då man ska minst köra 3 gånger: hämta vid avlämningsställe av biltransportören; till reg besiktning, och till kontr besiktning. Vad kostar trafikförsäkringen om någon redan vet? | |
| Importförsäkringen täcker i 30 dagar. I de bolag jag tecknat i, i alla fall. Rekommenderar Salus ansvar som varit billigast sista tiden. | |
| Programmmer: 30 dagar gäller en importrförsäkring som köpts i Sverige, 3000kr kostar en helförsökring enligt Länsförsäkringar. | |
| Hos Länsförsäkringar så kostar varje moment 1000kr, dvs de tre momenten trafik, halv & hel. Gäller LF Stockholm, andra LF bolag kan ha andra priser. | |
|
Ok, Dawwe. De flesta bolagen säljer en 30-dagars importförsäkring som gäller i 30 dagar men enbart 7 dagar i Sverige. LF har ingen info om importförsäkring på sin hemsida så vad som gäller där är säkert som du säger men jag vet att det är många som missuppfattar bolagens 30-dagars försäkring... Så här står det på forsakra.net Importförsäkringen – vilken giltighetstid? Importförsäkringen är en tillfällig bilförsäkring som gäller i maximalt 30 dagar, varav högst 7 dagar när väl bilen har anlänt till Sverige. Med försäkringen kan man färdas fritt inom EES under hela försäkringstiden. Om man inte hinner registrera bilen inom dessa 7 dagar måste man göre en tillfällig registrering hos Transportstyrelsen. Om bilen inte blir registrerad eller tillfälligt registrerad i Sverige måste den försäkras i exportlandet. Överskjutande försäkringspremie för importförsäkringen återbetalas inte. ___ //Ulf |
|
|
Kollade med LF idag, deras importförsäkring gäller i 30 dagar, dock så måste man registrera bilen tillfälligt(???) för att få bruka den i Sverige efter att man kört hem den med "importskyltar"(???), tex "gula" som bara gäller i 5 dagar... |
|
|
En ny fråga: Om man åker ner för att ev köpa en bil så är det ju omöjligt att teckna någon importförsäkring innan man åker. Om det sen blir någon affär på plats så måste man då fixa importförsäkringen på distans. Hur lång tid tar det från att man ringde och tecknade en svensk importförsäkring tills den börjar gälla (betalningen ska vara inne återminstone)? Hur går det praktiskt till ni som gjorde det? |
|
| Man tecknar och betalar i Sverige. Påpeka för försäkringsbolaget att det inte är 100% med köp, de brukar gå med på att cancelera försäkringen o återbetala, men isf måste man meddela så fort man tagit beslut att INTE köpa den. Du kan välja att försäkringen skall börja gälla några dagar fram i tiden. | |
| Ja då kan det funka bra. Tack så mycket för hjälpen! | |
|
Försäkringen gäller direkt du tecknar den men du får också ett dokument som man ska ha med sig i bilen men det kan du be att dom mailar över Fakturan kommer efter ett antal dagar och sedan är det ytterligare ett antal dagar innan den behöver betalas så detta behöver man inte vänta på. ___ //Ulf |
|
|
Importförsäkringen börjar gälla efter att den betalats, inte vid tecknandet till skillnad från övriga försäkringar. Så var det för mig när jag importerade i våras och det var via Länsförsäkringar där jag för övrigt har alla mina försäkringar. (Min svägerska som jobbar där bekräftade att det är så). |
|
|
På IF som jag använt några gånger så behöver inte betalning ske innan. Jag kollade på försäkringspappret från den senaste gången och det var utskrivet 17/3 där försäkringen gällde 21/3-21/4 och sista datum att betala var 5/4. ___ //Ulf |
|
| Olika mellan bolagen alltså så kom ihåg att kolla upp i god tid innan köp. | |
| sOFFE: Kan variera mellan de olika LF-bolagen! Min bekant som köpte via LF fick med sig ett inbetalningskort då kontoret inte tog emot kontanter med uppmaningen att betala "med en gång". Han fick även grönt kort + försäkringsbrevet direkt. För att få import försäkring via LF så måste man vara "kvalificerad" vilket betyder att man måste ha minst en (hemförsäkring?) hos de. Om man tecknar försäkring hos LF innan de 30 dagarna gått (dvs om man fått bilen reggad o klar...) så får man 2000kr rabatt på försäkringen (förutsatt att man köpt helförsäkring vid import, gissningsvis måste man köpa helförsäkring även när bilen väl är reggad för att erhålla rabatten) | |
|
Vaffan....den rabatten fick inte jag! Då var det ändå min svägerska som la upp försäkringen..... Det kan ju iofs även där vara skillnader mellan LF-bolagen, jag har Västerbotten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.