AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.633

Vågar man verkligen köpa en E61?

Sida 1 av 2
Jag har läst fram och tillbaka om e61. och de verkar va en hel del fel på dem. Själv har jag en passat -07 som jag vill sälja o funderar på en 520 diesel -06

* utrustningsnivån är väl helt ok antar jag. de jag undrar om det är navi i den? listan hittar ni längst ner. några som jag e lite oräker på vad dem betyder :)

* vågar jag verkligen köpa en me tanke på alla fel som jag läst om?

sj så gillar jag modellen man verkar endå få en hel del för pengarna, lite lyxigare tycker jag :)

* Ni som åker 5 serie. är det nån större skillnad på sätena i M o vanliga?
dem vanliga har jag provat men fick ont i ryggen efter bara en halv mil. så de e inget alternativ för mig.

Code
Description (interface)
Description (EPC)
S1CAA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE Dummy-SALAPA
S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sports leather steering wheel
S302A ALARMANLAGE Alarm system
S386A DACHRELING Roof railing
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S442A GETRAENKEHALTER Cup holder
S464A SKISACK Ski bag
S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System
S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S522A XENON-LICHT Xenon Light
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S588A LM RAEDER STERNSPEICHE 115 BMW LA wheel, star spoke 115
S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD
S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version
S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Additional Export tank filling
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe
S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Delete cross-pattern operation
S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Swedish
S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Daytime driving light switch
S8SAA LAENDERSPEZ. NAVI.-FREISCHALTUNG Navigation access request,country-spec.
S8SPA COP STEUERUNG Control unit COP
S9AAA AUSSENHAUTSCHUTZ Outer skin protection
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Sportstolarna har jag ingen långfärdserfarenhet av men däremot är komfortstolarna ett riktigt trevligt tillval, mycket sköna stolar, kanske rent av klassledande!

Utrustningsnivån på ovanstående är låg, i princip bara sportstolar/ratt utöver standard.
Har inte Navi.

ok. jag som tyckte att de va hyffsat me utrustning på denna. vad är standard utrustning på dem här?

Vad är det för skillnad på sportstolar o komfort? är komfort stolarna dem som är mer platta?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Standardstolen - helt platt
Sportstolen - skålad och med hyffsade inställningsmöjligheter
Komfortstolen - mindre skålad men med mycket fler inställningsmöjligheter

-------
//Lövet
bm
187
bmwjim
523im -05
Sportstolen är riktigt skön tycker jag, sitter som en kung i den.

Tycker du ska prova helt enkelt
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR

Är den kod du skall leta efter för dom skönaste stolarna.

ni
520
niklas100
520d 2008
Jag tror inte du skall vara så orolig för (alla felen) det är klart att om du kikar på ett diskussions forum för BMW så kan det se ut som om alla har problem dock finns det två specifika e61 problem kompressorn till luftfjädringen samt kablarna till bakluckan båda felen är ganska billiga lätta att avhjälpa
Hej. Köpte precis en E61 -08 525d från Tyskland och är hur nöjd som helst.
Komforten och ljudnivån är grym i motorvägsfart.
Sedan for man inte glömma hur lite den drar för att vara en stor kombi.

Standardfelen får du på köptet enligt ovan.
Jag har precis bytt taklucke listen. Det var både enkelt och billigt. (Material 410kr)
Jag rknar doc med att kablarna till bakluckan kommer att ge sig enlligt vad det skriv på forumet.

PS! Jag har vanliga stolar i bilen och dom är hur sköna som helst.

//Jimjam
ok. jo men så är det väl kasnke på alla forum :)

Jimjam1: är det fortfarande nån större skillnad på priser på bilarna från tyskland?

de va denna jag kikade på. synpunkter på den?

Länk
dock så tycker jag att fram stötfångaren ser ut o ha en helt fel nyans.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Jag hade satsat på en faceliftad E61. Kvalitetskänslan höjdes många steg med faceliften. Den kom våren (april?) 07.
Min uppfattning efter en tids sökande på blocket är att den bil mod jag sökte hade inte så mycket utr samt att vissa mod var nyimporterade, samt väldigt billiga. Dom priserna finns inte ens att hitta i Tyskland ifall allt ska vara korrekt. För min del var det utr som jag ville åt med korrekt miltal. Men självklart finns det fina korrekta bilar i Sverige, men det gäller att vara vaken när du kolla upp objekten. Det är min erfarenhet efter 6 mån letande.

Kommentar på din länk: Bilen är naken på utr.
Själv föredrar jag aut då jag tror att den blir mycket lättare att sälja framöver.

Gamla dieselmotorn som drar en dec mer/mil än LCI mod som kom -07B.
Hög diesel skatt.
Bakluckans övre del omlackad. Klassiskt på E61. Alla rostar vid rutans nedre hörn.

//Jimjam

ok. jo jag märkte de på en 08 som jag va o kika på. den hade två st 10cm me rostbubblor vid shopping luckan. de tycker jag e lite illa på en bil som rullat 8000mil.

då blir det nog fortsätta leta lite :)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bara en tanke på 520D i inläggen ovan...
Har E60 så dålig kvalitet på sina lysen att de ser ut sådär efter 12K mil?

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Rosten gör BMW vid gratis har fått gjort det på båda mina E 61
Visst kan man köra en bil med standard utrustning så som stolar , stereo , fälgar, M- sprt pkt
Men det är roligare med ( allt lull lull ) och det kostar inte super mycket extra

Ha deT
ok. då är de lika bra o lägga till lite slantar så man får en bättre utrustad kärra. alltid kul me lite lull lull :)

sj tycker jag att de känns premium över 5 serien. satt o kika runt lite o hitta en blå e39 M5. satan så fina dem e :)
vad säger ni om 523 o 525 bensinare? de är ju billig skatt på en -07

hitta denna. Länk visst den ligger ju lite över min budget men den såg fräsch ut
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag tycker sportstolarna (i skinn) är sämre i E61 än E90, om du provsuttit sådana. Dels är dom för breda och dels är stödet i ryggen mycket sämre. Dock funkar dom att sitta i under många timmar, men den är lite för mycket "hängmatta" egentligen. Skulle gärna haft komfortstolarna i stället.

Har ju en msport 2010 för att jag tycker den är för ful utan msport, men ja måste säga att det är en underbar bil och rymlig. Har inte provat med automat men jag skulle nog haft det, även om manuella lådan och kopplingen är bra och mycket bättre än i E90.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Länken funkar nog inte eftersom den går till startsidan, men du menar den 523:an som gått 8.600 mil? Verkar ha Advantage, Comfort och M-sportpaket och det är ju trevligt, om än inte unikt.

Motorn är bra, men en 523:a är förstås ingen sprinter; men väldigt skönt att köra. Priset är kanske lite i överkant, så det är väl bara att testa och pruta ;o)

----
BMW CS #6212
okej. ja jag tyckte oxå att den va lite dyr. Tycker dem flesta begär fantasi priser för dem med M-paket.

523 kanske inte e nåt för en annan eftersom de enda jag har kört är turbo bilar. men ska nog åka in till uppsala o kika runt vad som finns o provköra
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... det verkar ibland som om bilhandlare kollat detta forum och fått för sig att om en E6x har M-paket kan man ta hur höga priser som helst eftersom "bilen säljer sig själv"...

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.