AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.916

Varför finns inga BMW-taxibilar?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja. Det slog mig ikväll på väg hem från träningen, jag kan inte minnas att jag sett en enda BMW-taxi. Någonsin. Konstigt med tanke på hur stora BMW är på tjänsteplåtar och rabatter därtill osv. Eller är det ett medvetet val av BMW?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Visst finns det BMW taxi i Sverige, åtminstone här på västkusten är det ingen ovanlig syn även om dom är i minoritet jämfört med exempelvis Mercedes, Volvo och Volkswagen.

Förmodligen hänger det samman med att BMW inte erbjuder något taxipaket med nödvändig utrustning från fabrik och ett serviceavtal som Mercedes med flera gör. (Mercedes tar strax under 2kr/mil för service t.ex)

Så det är nog ett medvetet val från BMW´s sida att inte öppna upp för taxiverksamheten. En del satsar uppenbarligen på märket ändå, precis som det i stan rullar en Chrysler 300C Touring som taxi.

//Bjersér
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har sett en hel del BMW-taxibilar genom åren, bl.a. en E39 med M-sportpaket för drygt tio år sedan när jag fortfarande bodde i Stockholm. Här i Varberg rullade tidigare två stycken E61.

/Masten
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Okej, men då följer förstås nästa fråga. Varför säga nej till taxiverksamhet från BMWs sida? Det finns ju pengar att tjäna.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har sett flera stycken nu på senare tid så en ändring kanske är på gång.

///BMW - Was sonst!
visst finns det BMW taxibilar men de är ju inte många. Idag verkar det ju bara vara Volkswagen och Toyota Prius som gäller. Tidigare har ju bl.a Mercedes subventionerat kraftigt med priser och service.

/Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E60/E61 har jag då sett några stycken. Som tidigare nämnts har Mercedes fortsatta taxiframgångar berott på förmånliga serviceavtal och även någon slags återköpsavtal enl. vad jag förstått. På W115, W123 och W124-tiden var det nog så enkelt att dieselmodellerna var riktigt stryktåliga och gick hur länge som helst, medan BMWs inriktning inte var så stark på dieslar. Och sedan har vi en till faktor. Om man som taxichaufför skulle skjutsa en familj till Arlanda med div. resväskor så ser ju vem som helst att det är en E-klass kombi som behövs. Med BMW´s femseriekombis är det ju två glada golfare med sina golfväskor på sin höjd ;)
Visst rullar det en del BMW som taxi i Stockholm finns det flera E60/E61, några F10 och F07 samt någon enstaka E65, F01, E70.

Top Cab hade fram till förra året ett större antal BMW (de flesta E61 med M-paket, fanns även en F10 med M-paket!) Men sedan Arlanda förbjudit icke miljöklassade bilar från att hämta som är Top Cabs BMW i princip puts väck. Det är det stora problemet med BMW att det inte erbjuds någon miljöklassad bil med automatlåda! Helst med biogas i stället för diesel, det är därför det nästan bara finns VW Touran, Passat, Caddy, T5, MB E-klass, B-klass, Viano, Volvo V70, S80, Toyota Prius, Peugeot 508 och SAAB 9-5 här i stan. Man måste kunna köra på Arlanda.

Fixar BMW en 520dA EDE Touring skulle det rulla många många fler BMW!

Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det har med serviceavtalen att göra. Viskningar från BMW håll har också nämnt att man inte VILL bli en vanlig taxibil. Fel associationer.

-------
//Lövet
jag har sett väldigt många e61 som taxibilar och även en x6;a i göteborg så visst finns det bmw taxibilar
Fick också höra att BMW inte vill förknippas med/som taxi.
Som sagts tidigare här så har BMW inga serviceavtal att erbjuda, fri service i 3 år/8000 mil räcker inte långt...
I dagsläget gäller dessutom bara miljöbilar och där har inte BMW något alternativ i touringutförande med aut. Jag känner till 3 st BMW som har gått som taxi 2 st E46 320d och en E61 520d och alla tre hade jätteproblem med motorerna. Har pratat lite med några E61 taxi-ägare i Stockholm och även dom har haft problem med motorerna.
Är väl kanske bara att konstatera att BMW:s dieslar inte riktigt håller lika bra som en Mercadiesel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De BMW bilar man ser som taxi i Stockholm är nästan uteslutande friåkare. De åker runt med vad som helst eftersom de inte behöver rätta sig efter vad deras bolag har för bestämmelser. I antal räknat är de dock oerhört få.

-------
//Lövet
fredde 7
BMW vet kanske själva att de inte håller måttet kvalitetsmässigt.
"bättre fly än illa fäkta"

Vi tycker om BMW bilar här, men med handen på hjärtat så finns väl än hel del till att önska på både kvaletetsfronten och servicesidan.

BMW som märke tror jag kommer tappa just med tanke på detta. men det har jag o andra sidan trott i 10 år nu, och tydligen stämmer ju ej det......
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Harley Davidsson är väl det starkaste varumärket på MC-marknaden. Var hamnar de på kvalitétsrankingen egentligen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
EDIT: Davidson... :P
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Fredde,vad är du missnöjd med vad gäller kvalitet och service? Jag ser inga brister mot Mercedes..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tror inte heller kvaliteten är ett dugg sämre på BMW. Mercedes är knappast skottsäkra på samma sätt som tidigare.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tror heller inte Bmw vill bli förknippade med taxi, jag kan knappt se på en E klass utan att tänka taxi utan märkning.

Även om det är en kanonbil
fredde 7
Jag är missnöjd med att en bil för 700000 har galvsläpp efter 3-4 år, att konstruktionsfel hamnar på kundens konto så som kompressor till nivåregleringen, likaså kablage i bakluckan, microswitch till shoppingluckan, samt antennförstärkare som placerats så att vatten slår ut den.

angående service och BMW är jag missnöjd med allt...de är totalt odugliga, hästhandlarmentalitet ut i fingertopparna..helt otroligt att folk låter sig luras av dessa.

tror inte det är guld o gröna skogar hos andra märken, men heller inte sämre, och bmw vill med hänseende till prissättning tillhöra toppen vilket de inte gör.
Helt rätt BMW som företag är ingen altartavla i guld, även om jag gillar märket.
Skulle vilja påstå att Mercedes dieslar håller betydligt längre än BMW:s dieslar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.