AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.942

Hur lagar man dörrstoppet på E46?

ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Mycket irriterande när dörrstoppen inte fungerar.
Nån som har reparerat en sån?
Tacksam för hjälp
Håkan

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har bara bytt på E34:or, men gissar på att det inte skiljer sig särskilt mycket på E46:or.

Man reparerar i inte dessa, man byter dessa. Speciellt när de börjar gnälla, då är det bara byte som gäller.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ser ut att vara likadana i konstruktionen, här är E46
Länk

Finns att köpa på BMW men även på tex på Schmiedmann, 260 SEK är ingen kostnad.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad blev det i slutänden, lagade du det gamla eller köpte nytt?
ha
395
haknil
330 Xi 02
Verkar vara väldigt bökigt enl. beskrivningen på meka själv.
Det var häller inte E46.Tveksam on jag klarar det?
Håkan

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det detta mekartips på Autopower du syftar på? Är väldigt säker på att det är från en E34. Har ju själv bytt samtliga dörrstopp på min så känner igen det.
Länk

På en E34, som det som ser ut som att Micke Olsson visar bilder ifrån på mekartipset, är det enkelt. Få E34:or har diskanter vid backspegeln, så annars är det bara att ta loss dörrsidan, skruva loss dörrstoppet och skruva dit det nya.

Men du måste ha bort dörrsidan. På en E34 är det enkelt, på nyare modeller är det mycket jobbigare med alla bashögtalare, mugghållare, airbags, elsystem och annat skit de monterar i dörrarna.

Det svåra är att lossa dörrsidan på ett korrekt sätt utan att dra sönder saker och ting (då det sitter med dolda skruvar och clips). Många är otåliga och drar i sakerna värre än en flock med apor från Gibraltar vilket bara slutar i att något går sönder (och låter det vara så ibland).

Om du hittar en guide till E46 så tror jag du kan klara av det. Sålänge du har ltie tålamod och inte bänder och drar helt okontrollerat. Själva dörrstoppet sitter fast på samma sätt - två skruvar och en sprint. Så enda guiden du behöver leta efter är hur man på ett korrekt sätt tar bort dörrsidan på en E46. Men är du osäker så ska du ju såklart lämna in den.
ha
395
haknil
330 Xi 02
Tack för de fina tipsen.Jag tror jag biter i det "sura äpplet" och kollar vad han har
för pris på min verkstad.Eller så får man leva med det så länge.
Mvh/Håkan

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här finns BMW's egna verkstadsmanual för hur man tar bort dörrsidan för en E46
Länk

Det är främst stegen som visas i bild #4 och #5 som folk är oförsiktiga med. I bild #4 brukar många bara ta tag i dörrsidan och bända loss - vilket är fel. Bäst är att ha ett verktyg för panelclips, men det går lika bra med något smalt (gärna i plast så man inte repar) som man sticker in precis intill de små vita plastclipsen och bänder lätt utåt. Så tar man ett plastclips i taget och lossar och går varvet runt. Tricket är att placera verktyget precis intill plastclipset för att minimera risken för att ta sönder något.
ha
395
haknil
330 Xi 02
Tror jag lämnar det till proffsen.Det där med airbagen verkar
knepigt.800:- skall han ha för att öppna det hela och montera
dörrstoppet.Kanske kan vara lönt att kosta på till en bil som
i övrigt är mycket välhållen.
Håkan

Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Det är skitenkelt. Förstår inte hur man kan sabba dörrsidan! ? Alla skruvar syns underifrån utom den bakom airbagmärket. Sen äf det bara klips runtom. Av mdd dörrsidan skruva av gamla dörrstoppen. Ta upp en bit av skyddsmaterialet och lirka ut dörrstoppen. In med nya skruva dit allt...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om man rycker och är oförsiktig kan man ta sönder dörrsidan (eller försöker dra loss dörrsidan trots att man glömt lossa den där sista skruven). Som jag skrev innan, så länge man är lugn och tålamodig och har en liten guide så är det inga problem. På lite äldre bilar, tex min från -89, går gärna de där vita plastclipsen sönder (några sådana i reserv är alltid bra att ha).

Att dra åt en hjulskruv är också någonting som borde vara skitenkelt. Men likväl har jag sett hjulskruvar där man med lätthet kan se hur skruven tagit sig förbi sitt plastiska område. Det dras åt tills man spricker i de svenska stugorna :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.