|
|
|
|---|---|
|
Hej Efter lång körning genom tyskland och sverige började motorlampa lysa. Bilen går bra.Hur kan jag släcka motorlampa. Tack 525i 2007 | |
|
Du får läsa ut felkoder och kolla vad som är fel, motorlampan lyser för att något är galet. |
|
| Gör man det bara med OBD eller finns flera sätt ? | |
|
Ja det läses ut via OBD uttaget med lämpligt diagnosverktyg. Motorlampan talar om att bilen inte uppfyller avgaskraven, kan ändå gå bra, bara lite skitigare, går inte genom besiktningen. |
|
| Idag (dag efter) lyser inte motorlampa,jag har inte gjort nåt. Kan det vara att bilen var hård körd i 30 timar utan större stopp (vila) ? | |
|
Motorn gav en felkod tillfälligt av någon anledning och detta sparas i ECUn. Denna kommer gå att avläsa i framtiden och visa att det var en tillfällig händelse. Men det finns ingen felkod för "hård körning", något är förmodligen på gränsen att pajja. Återkommer motorlampa så läs av kod och åtgärda då det är något galet. Det finns massor av felkoder som kan orsaka det du säger så omöjligt att säga vad det var som orsakade koden. |
|
|
Tack för svaret. Jag menade bara att bilen var hård pressad,men det skulle väl bmw klara.Bilen har gått bara 5800 mil och jag är första ägare. Undrar bara om nån vet vilken OBD2 som kan kopplas till dator är bra och inte så dyr. |
|
|
Ska du ha en sladd till datorn och typ carsoft mjukvara ska du ha en OBD2 D-CAN kabel till din bil om jag inte missminner mig. Dessa finns för allt från 300 (Kina) till 2000 kr. Om du fixar lite själv sparar du snabbt in några tusen på att kunna läsa koder och åtgärda själv. Finns även felkodsläsare så du slipper mjukvara till datorn. De som är universal fungerar för allt utom BMW specifika koder vilket gör en BMW specifik att föredra. Jag har denna funktion i min COBB AP trim dosa så har inga förslag tyvärr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.