|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en Opel Astra H med 1,6 liters bensinmotor som är av årsmodell 2008. Jag har varit utomlands i en månad nu och kört ca. 500 mil och en service gjordes under tiden och allt har varit normalt. Igår kom jag hem till Sverige och på kvällen skulle jag köra till en kompis och då gick den gula avgaslampan igång. Bilen darrar på tomgång, samt när man kör på låga varvtal så är den ryckig. Även när jag ger lite gas på tomgång så darrar bilen. Jag har ingen aning om varför den har börjat bete sig så här, kan det bero på att den vant sig vid högre hastigheter då jag i princip sträckkört 200 mil på motorväg de två senaste dagarna? Idag försökte jag köra på högre varvtal en bit för att se om lampan stängs av men det gör den inte. I instruktionsboken står det att om lampan blinkar så är det katalysatorn, men det gör den inte utan den lyser. Det står att avgasreningen inte är som den ska och det finns risk för förhöjda avgasvärden. Jag var inne på en verkstad idag och de sa att de kan göra en datadiagnos på tisdag tidigast men jag tänkte kolla med er om ni har någon idé om vad det kan vara. tack på förhand | |
|
Tändkassetten är ungefär lika känslig som på gamla Saab 9000/9-5. Inte ovanligt att dom spökar och lampan tänds direkt. Sur historia på ca 1700.-. Kan hjälpa att lyfta av den och lossa en batteripol,låt den stå någon timme och testa. Det är några torxskruv. Det är ju bara och testa. |
|
|
Jag är ju då inget proffs så att försöka lösa det själv kommer inte gå. Sen är det så att alla som jag kan komma på som skulle kunna hjälpa mig är på semester. De på verkstaden sa något om en tändkasset och något mer med tändning så jag får kolla det på tisdag helt enkelt. Hur är det med att köra bilen nu? Finns det risk att den stannar helt? |
|
|
Inget vidare att köra med en bil på det viset OM det nu är det felet. En påse ostron brukar rulla jämnare;) Låt någon som kan/vill kika på bilen. Hursom, är det tändkassetten så tar bytet 10min. 15min om ni petar i nya stift samtidigt. |
|
|
Var precis hos en kompis vars farsa har en verkstad och han kopplade in bilen i den där diagnosgrejen. Den visade felkod misfire cylinder 1. Tändkassett är troligen det som behöver bytas. Han sa att jag kan testa med tändstiften först men med modellernas rykte så är det troligen kassetten. Han har själv bytt på sin vectra och sa att jag borde köpa ett nytt ej begagnat. Det ligger på ca 2000kr. Tack för hjälpen! :) |
|
| Han sa att jag ska köra vidare bara jag fixar det snart förresten. En Opel går aldrig jämnt som en BMW förresten ;) | |
|
Undvik att köra för mycket för är det dålig tändning så gå oförbränt ut i katalysatorn och brinner upp där. Byt den så fort som möjligt. |
|
| Ja självklart jag ska fixa det direkt efter helgen så fort jag får in delen osv. Annars kör jag bara kortare sträckor. Bor i en liten håla :) | |
| Ser att fler har samma problem som jag. det är definitivt tändkassetten som är trasig, jag har bytt 5 st på 2 år, frågan är vad är det som gör att kassetten går sönder?? någon som har en idé, jordfel, lambda, kabelhärva eller vad är problemet eg. | |
| Tändspolarna är väl inbyggda för varje cylinder, och det är endast en som går och man måste förståss byta hela. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.