|
|
|
|---|---|
|
Problemet är att när bilen körs över 80, antar att det är då den funderar på lägga i översta växeln första gången, så kan den inte bestämma sig för vilken växel den vill ha i så den ligger och växlar konstant mellan de två översta växlarna. oavsett om man ligger på med lite gas eller bara glider fram i fast hastighet. Samma fenomen från 80-120 (har inte testat köra snabbare sen jag märkte fenomenet) Jag är lite misstänksam mot en slang som verkar saknas från ventilkåpan, om det skulle vara nån vaccum slang eller liknande. Tyvärr hittar jag inte igen de fina länkarna som jag så ofta sett här på forumet där man kanske kunnat se VILKEN slang det är. Är teorin dödfödd eller ska jag jaga vidare på slang forskningen? | |
|
Jag tror slangen jag menar är nummer 5 här Länk Och det ser ut som att det är en slang som är av från pinnen på detalj 9 på denna skiss Länk är det varit möjligt att slangen ska gå mellan dessa två punkter och kan det isf påverka växellådan? Japp, jag hittade länkarna till slut så då sprang jag ut o stack ner huvudet i motorn igen |
|
|
Nähäpp, inte slangen verkar det som, kändes först mycket bättre när jag fått dit den, men en mil senare började det komma tillbaka igen. Kanske måste kolla oljan då, men kommer ju inte åt nån lyft förän måndag, typiskt att det är en potentiell köpare som upptäcker ett sånt fel. Jag har alltså inte kört den själv så mycket senaste året så jag kände inte till problemet |
|
| Det där med att kolla oljenivån var lite knepigt, den sköt inte ut nån olja vare sig varm eller kall, men jag fick då banne mig inte in nån olja heller, såg ut att sitta en "vägg" precis där pluggen slutar, undrar just om det är den som ställer till det, nåja.. ingen som har några förslag än så länge? | |
|
Det är inte lockupen som går i och ur hela tiden då? Om du kör 150, beter sig lådan likadant då? Jag vet inte vad det sitter för låda på din bil men på många andra BMW lådor från den tiden ska man trycka in olja när motorn är kall, sen ska det rinna ut vid en viss temperatur. Så du har antagligen för lite olja i, vilket i sin tur kan påverka lockupen. |
|
|
har inte testat såpass höga hastigheter, får testa gasa lite mer o se, men vid 110 så är det då lika. En 5hp18 svartskyltad är det, och har försökt följa mektipset men gick inte bättre för det. För att vara exakt, jag följde mektipset för att försöka bekräfa att det var för lite olja, inte för att få rätt nivå eftersom jag inte hade nån termometer idag. Så jag lossade pluggen efter att bilen stått still på lyften i 8 timmar efter en fem minuters körning till jobbet på morgonen. Så kall var den, sen körde jag med öppen plugg i 15 minuter ca, men det kom då aldrig ut nån olja o jag fick inte in nån heller. Så det känns ju som att den har alldeles för lite, men får man inte in nån så :P |
|
| Har din låda pluggen mitt under i tråget? Så va det på min 540, jävla idiotisk lösning. Jag hade också någonting i vägen men jag svetsade en smal böj av ett 12mm rör som jag sedan kunde få i oljan med. | |
| Nej baktill sitter den, och det är innanför pluggen det verkar vara nåt, ska poka lite på den i morrn tänkte jag. Jag satte en slangstump längst fram på pumpen så att ta sig fram dit var inga problem | |
|
Bara för att försäkra mig att jag faktiskt är på rätt ställe o härjar (hinner inte kolla så mycket varje dag, bara en halvtimme på mig efter jobbet slutar tills det låses) Är det den stora försänkta pluggen (typ insex 18 eller liknande) i bakändan undertill eller den mindre (typ insex 8 kanske) som sitter i bakkant men inte undertill utan en bit upp? svartskyltad 5hp18 låda |
|
|
Jag hade en 523 E39 -98 som var likadan. Det var inte lockupen utan det var femman som trilskades.. Den gick i men efter bara några sekunder så gick den tillbaks till fyran igen och så där höll det på. Efter nåt år började den slira mellan 2:an och 3:an och i bland smälla i växlar osv. Bytte oljan och fick ur delar av något som såg ut som en stor kolvring. Antagligen låsring till något av lamellpaketen? Oljebytet hjälpte givetvis inte. Det konstiga var att i bland så funkade allt som det skulle. Tillslut så var den rätt grinig och tålde inte fullgas ax på lägre växlar för då gick den ner i "Failsafe program"... Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.