AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.051

Rost hjulhus fram - hur fixar man det

St
55
Stew
Audi A6 Avant -07 2.0 TFSI ProLine+Sport och letar efter en värdig BMW 5- eller 7-serie.
Spekulant på bil där bilprovningen under bra att veta skrivit att det är rost i vänstra främre hjulhuset. Har inte sett det själv och skulle kanske inte kunna utvärdera hur allvarligt det är ändå.

Men vad brukar det innebära? Kan man fixa själv, nån guide på nätet eller lämnar man in?

Vill veta om det innebär prutmån och hur mycket.
Om bilprovningen anmärker så är det "bra mycket" rost, förmodligen invändigt. Skulle gissa på att man anmärker på detta då delen är bärande (stötdämpartornet sitter i hjulhuset...) o stoppas inte rosten blir det trafikfarligt. Jag skulle valt en annan bil.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Lagar man det på riktigt kapar man ur den dåliga plåten och svetsar dit en ny. Runt 1500 kr? Kanske 1-1½ h jobb med allt skulle jag tro. Hur mycket du prutar beror på vad för bil det är.
St
55
Stew
Audi A6 Avant -07 2.0 TFSI ProLine+Sport och letar efter en värdig BMW 5- eller 7-serie.
Jaha. Är det bara runt 2' för en verkstad att åtgärda på riktigt menar du. Då låter det ju inte så farligt.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ring någon mindre firma som pysslar med svetsarbeten och hör dig för så kan de ge dig ett mer exakt pris.
Tja..."Ibrahims SBP" (där SBP inte står för SvenskBilProvning utan "Städ,Bil & Pizza") kan säkert fixa det för runt 1500 men då blir det rätt klåparaktigt, MEN det kanske räcker så för din del? Skall man få det seriöst svetsat/lagat/rostskyddat får man nog räkna med iaf 3000...
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Hur ser bilen ut i övrigt om det är så allvarlig rost i hjulhus (hjulupphägningar?) att bilprovningen anmärker på det?

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Dawwe: Du kanske har dålig erfarenhet av svetsning men det tar inte så lång tid. Ej heller att grunda och lacka. Klåparakigt för 1500 låter som ett typiskt APutlåtande/jag har inte riktigt koll på läget.

Oavsett tidsåtgång se blir det en lagning som troligtvis kommer synas.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Härligt med folk som vet vad det kostar innan de ens har sett eller kollat bilen
Måste vara helt unikt :-)
Det enda du kan göra är att ta bilen till en verkstad så de får titta på den
Tror att de kan ge ett fast pris men med rost vet man inte från man tagit sönder eller öppnat slipat mm
För att se hur stor skadan är
Det kan givetvis vara en liten skada

Ha deT
Snajdaren: Jag talar av egen erfarenhet då jag haft liknande bekymmer på fd bilar...Ett "litet (snarare spricka 10-15cm) rosthål" i ena tröskeln där jag bara ville att "Ibrahims SBP" skulle svetsa dit en plåtbit lite lagom lätt ville de ha minst 500kr för, o detta var ett antal år sedan. Frågade även en redig verkstad vad de ville ha o de sa minst 2000kr om de bara behöver fälla in en bit snyggt, slipa till o "måla" där de lagat.
Att svetsa inne hjulhuset kan vara bökigt, speciellt om rosten sitter vid något "bärande" som "tornet", SBP brukar väl i regel inte anmärka på rost om den inte sitter på något bärande eller utgör en ökad risk för skador...
St
55
Stew
Känns sisådär att behöva börja med att svetsa vid vitala och bärande grejer på en tung bil. Sen slänga in barn i den. Oavsett hur bra en svetsning är måste det väl vara lite risk vid gupp, höga farter etc.

Rost på dörrar, runt lyktor etc känns bättre att åtgärda än detta.

Sen, oavsett hur stort jobb det är, eller om det inte behöver svetsas är det väl bara en tidsfråga.

Finns det några bra bilder på hur ett dåligt hjulhus ser ut och ett ok?
Så jag har nåt att jämföra med tänkte jag.

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Varför inte bara skippa objektet och leta vidare?

Lär ju finnas begynnande rost överallt på bilen.

stew rost i hjulhus är inte en bärande del.
Men jag håller med bättre att leta vidare.
St
55
Stew
Ja. Inte bara rosten som oroar på objektet, mina krav ör för höga jämfört med miltal och ålder. Letar vidare efter det "perfekta" objektet utifrån mina kriterier.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst är de främre hjulhusen bärande delar! Det är det på alla bilar med McPerson fjäderben. Bilprovningen knorrar inte om kosmetisk rost så länge det inte finns vassa utstickande plåtkanter på sidorna som t.ex. väldigt rostiga skärmkanter o.s.v.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.