|
|
|
|---|---|
|
Är spekulant på en 740(21' mil) där ägaren är lite avvikande gällande nedslag på senaste bes(november 2011). Har sagt att det bara är att tuta och köra samt att den kommer gå igenom bes utan problem(just nu körförbud sedan nov 2011) utan att säga något om att den är fixad, tvärtom, förutom att den är servad förra veckan(har inte hunnit kolla vad det innebär). Däremot supertrevlig nuvarande ägare. Inget ont eller märkligt där. Så senaste bes protokollet, där den fick nedslag på säger såhär Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 4) 1.CO-halt tomgång, för hög 2.HC-halt tomgång, för hög 3.CO-halt förhöjd tomgång, för hög 4.Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt CO 0,6 (0,5) HC 131 (100) CO 2500 0,4 (0,3) LAMBDA 1,04 (0,97-1,03) Utifrån dessa värden, kan ni kunniga 7 ägare se om det är illa eller normalt för 21' mil och inte är något större att oroa sig för? Olja i bensin? Katalysatorn i pluralis? Tempgivaren? Skulle ni ta bilen i er ägo utan ok besiktning på denna om ni tex fick papper på utförda jobb på verkstad? Eller ännu värre, personlig garanti? Det är inte många tusenlappar för objektet, man får väl vad man betalar för men har hört att just förhöjda värden borde vara en rejäl varningsklocka för dessa bilar. Tacksam för alla tankar kring detta då jag inom kort ska meddela köpa eller inte köpa. | |
|
Låter motorn onormalt mycket? Jag frågar, för om det läcker tjuvluft från grenröret eller insuget så borde det höras - motorn låter mer, ett väsande ljud. Jag frågar, för att om motorn är normalt tyst, så tycker jag det lutar åt att en katt är dålig och snart behöver bytas. Den har något (men inte mycket) förhöjda värden av kolmonoxid och kolväten. Det finns ett fulknep för att få en sådan bil igenom besiktningen, att tanka upp med 30% etanol. Men det är ingen lösning i längden, jag tycker det lutar åt att en katt måste bytas. Troligen inte bägge, de brukar inte gå sönder samtidigt. Har för mig att "Avgassystemet" i Sundbyberg tar ca 2500 för att byta till en universalkatt, inklusive jobbet. Men jag klassart mig själv som allmänkunnig om 7:orna, men är inte skicklig bilmekaniker. Det finns säkert folk som kan fylla på med svar. |
|
|
Nu ligger de flesta värden precis utanför godkännandet så det är inte omöjligt att en rejäl service med ny kvalitetsolja + oljefilter, nytt luftfilter, och inte minst nya tändstift av rätt sort, kan få ner värdena under gränserna. Frågan är också om bilen var varmkörd vid mätningen? De flesta verkstäderna bör kunna göra en snabb avgasmätning för att kolla hur de ligger nu... Det höga lambdavärdet kan vara en indikation på avgasläckage efter katalysatorn - då kan luft (syre) sugas in i avgaserna, vilka indikeras vid mätningen - då "tror" systemet att motorn går magert (luftöverskott) pga syreöverskottet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för snabba svar. Ska kolla vad säljaren menade med service och om papper från verkstad finns. Dom kanske har kontrollerat värdena. |
|
|
Ett litet läckage i avgassystemet kanske? Den s.k. "lambdasonden" är egentligen en syresond - den sitter i avgassystemet och mäter mängden oförbränt syre i avgaserna. Ett högt värde tyder på att det är mer syre i avgaserna än önskvärt. Den skickar signaler till bilens insprutning som justerar mängden bensin. Syftet är att uppnå optimal förbränning, så rena avgaser som möjligt. Rätta mig om jag har fel, men jag tror att om ditt CO-värde varit OK (bara lambdavärdet fel) så hade det tytt på att syresensorn (lambdasonden) behöver bytas. Men eftersom alla värden är något förhöjda - de ligger ju precis i övre kant utanför toleransnivån - så är det (troligen) antingen ett läckage i avgassystemet eller en katt som behöver bytas. Eller kan det vara problem med LMM - luftmassemätaren? Jag får rätta mig själv också : CO och HC kommer att sjunka om du slår i lite etanol i tanken, men lambdavärdet kommer att stiga ännu mer - så det tipset funkar inte. 1. ny olja, filter och tändstift (om det inte redan är nytt) 2. kolla läckor i avgassystemet, kolla att sladden till lambdasonden sitter fast 3. byt kat |
|
| Misstänker att tips 1, dvs ny olja etc är gjort eftersom han säger service. Då är antagligen inte avgassystem eller kat bytt. Får ta en närmare titt i pappren och bilen. | |
|
Hade är ett läckage innan lambdasonden leder det oftast till att insprutningen fetas upp eftersom lambdasonden luras att tro att förbränningen är mager = leder till lågt lambdavärde vid mätningen av avgaserna (dvs att motorn går för fett). Kolla så att stiften är fräscha och av rätt sort (BMW-motorerna kan vara tjuriga för fel typ av stift!). NGK BKR6EK alt BKR6EQUP är rätt stift. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur gick det? | |
|
Vet om ungefär en vecka då ägaren är bortrest. Men jag ser nog gärna att den gått igenom besiktningen innan jag köper. |
|
|
Helt klart skall du avvakta och se att den har gått genom besiktningen innan köp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.