|
|
|
|---|---|
| Fått uppgift på att BMW inte skickar med någon servicebok på nya 1- och 3-serien då den skall lagras "elektroniskt". Stämmer det? Hur kommer det att fungera? Många vill ju ha en servicebok att visa upp när man säljer sin bil... | |
| Det stämmer säkert. Många miljoner att spara på slippa göra service böckerna. Man kommer väl kunna gå in på någon sida och söka på regnummer eller chassinummer, så får man fram uppgifterna. Vet inte, men antar det är för att kunna spara pengar i första hand. Fördel kanske med att slippa falska stämplar i boken. Bara auktiserade verkstäder som har tillgång till att föra in uppgifterna efter avslutad service. | |
| Hmm - hur konkurrensbegränsande är denna åtgärd då? Är det inte så att man enligt EU har rätt att göra sin service t ex på Mekonomen? Frågan är om de kommer ha tillgång till de verktygen i framtiden... | |
|
Eftersom servicen utförs på bilen och inte i en bok eller på en dator, så tror jag nog att de kan få välja själv hur de dokumenterar sin service. Om övriga verkstäder inte kommer åt detta system kan de ju fortfarande utföra service och skriva ett kvitto med samma information som ägaren får spara. Krångligare för ägaren ja, men det är ju inte riktigt biltillverkarens problem, de fokuserar ju oftast på nybilsköparen. |
|
| Biltillverkarna bryr sig enbart om den som köper en ny bil med fabriksgarantier. Om det blir krångligare för den som köper en bil som är tre år gammal eller äldre är helt ointressant för dem, det är inte deras bekymmer så att säga. | |
| Känns väl mest som att det är ett sätt att knyta kunderna starkare till BMW verkstäderna och på så sätt tjäna mer pengar. | |
| Är ju positivt på ett sätt - blir ju svårare att manipulera "boken". Stöter man på en bil som har en riktigt bok, så kan man fråga varför (om man ska köpa en bil som är lite nyare) | |
|
marpeto - Mechanum är auktoriserade och har därför nödvändiga verktyg... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Håller med om att det faktiskt finns en del positivt - det borde vara svårare att manipulera med tanke på andelen falska böcker som cirkulerar. Sen tror jag även det är ett litet steg miljömässigt med färre tryckta böcker, det ligger numera i tiden hos de flesta företag att minska på andelen trycksaker. Blev själv förvånad när jag upptäckte en interaktiv instruktionsbok i I-driven till X3:an som faktiskt fungerar väl så bra som en fysisk bok. Under förutsättning att ackrediterade verkstäder får tillgång till systemet behöver det inte påverka valfriheten hos kunden. De enda som drabbas blir DIYs men de hamnar ändå utanför oavsett dokumentering. Tyvärr är jag rädd för att de kriminella element som fifflar bilar ändå på något sätt via mindre nogräknade verkstäder kan manipulera systemet förr eller senare :-( |
|
| kanonbra!Hämtade min bil i DE för 1 månad sedan, kom utan sevicebok, tidigare tjänstebil. Klart man blev fundersam. Men kollade med BMW service och fick full historik utskriven utan luckor. kanon! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.