AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.674

Jag bytte fönsterhiss i bakdörren igår och vill tipsa.

Elhissarna bak har en förmåga att trassla på E39, men som tur är är de inte så svåra att byta. Gör så här:

1. lossa dörrsidan. Detta görs genom att med en liten flatmejsel lossa den lilla centimeterstora plastkåpan som täcker en skruv inne i plasten vid inre dörrhandtaget. Lossa den skruven och lossa sedan dörrsidan, sitter med clips hela vägen runt. Lossa elsladdar till elhissknappen, ev. högtalare, larmet och lampan i nederkant innan du tar bort dörrsidan.

2. Lossa plasten, ljudisoleringen.

3. ta bort den inre listen mot rutan, dra den rakt upp

4. ta bort den yttre listen mot rutan, dra den rakt upp

5. ta bort den inre plastlisten vid stolpen som delar de två rutorna i bakdörren. Den sitter ditklämd, du kan lossa den med fingerkraft.

6. lossa tre skruvar som sitter innanför den inre listen du lossade i punkt 5 och dra sedan den yttre listen rakt upp.

7. drick en klunk öl.

8. lossa skruven i rutans nederkant som fäster glaset mot mekanismen, torx 20 har jag för mig

9. dra hela fönsterrutan upp och ut ur dörren, lägg den på ett mjukt ställe

10. lossa nu fönsterhissens övre skruv, du har inte kommit åt den tidigare. Hylsa 10.

11. lossa hissens nedre skruv, även den hylsa 10.

12. lossa de fem eller sex torx som sitter i innerkant av dörren och håller hissmotorn på plats

13. ta ut hela mekanismen

14. lossa hissmotorn från mekanismen, flytta över den till den nya

15. gör ovanstående punkter i omvänd ordning.

16. drick en klunk öl.

30. KLART !!! :)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Har också gjort denna operation, verkar vara höger bak som går sönder oftast.
Bilder till detta och vips, ett nytt mektips. :)

Finns även bra beskrivningar på tuben
På mina två har det varit vänster bak i båda fallen. Problemet har varit i båda fallen att den bit som ska låsa fast vajern vid mekanismen har släppt, så vajern slirar. Det verkar vara ett tillverkningsfel tycker jag.

Jag glömde att nämna de verktyg som behövs:

hylsnyckel 10 (eller lednyckel 10)
torxnycklar (finns billigt på Jula)
stjärnmejsel (till inre dörrhandtaget och till den vertikala ytterlisten, den sitter med tre små skruvar inifrån)

Det är ett lätt jobb, lite pyssel. Spar en eller två arbetstimmar. Hissmekanismen bak är väldigt dyr hos BMW (nästan 3000 kronor - vilket är ett galet högt pris för två vajrar och några plastkugg), men Schmiedmann säljer dem för kring 500 nu. Inte originalprodukt, men i samma kvalitet (originalkvalliteten från BMW är dålig i det här fallet)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bra guide, men jag hade nog dött av törst om man inte får dricka oftare än så. Eller är 17-29 också ölklunkande? :)
Haha Lus, :) man får ta lite tätare ölklunkande under hopmonteringen. Bara man inte tar så många klunkar att fönstret hamnar upp och ner! :)
Tss det där är en vanligare kalibreringsvätska än vad man tror, används väldigt mycket i byggsvängen allt för att få altan rak en varm sommardag :)

klockrent tips om bildörren, bra skrivet!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Riktigt elände med fönsterhissarna, behöver laga på båda sidorna i bak på min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.