AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.629

Hur är det att leva med en Z3?

va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Hej!
Jag är mkt sugen på en Z3 men undrar hur den är att "leva med"? Jag har provkört en 2.0a men det var i regn och med toppen på vilket kändes sådär. Mina frågor är följande:
Hur är det att köra nedcabbat?
Hur fort kan man köra och det fortfarande är bekvämt (någorlunda). Det jag egentligen undrar är om man kan använda den till t.ex 10mila resor på motorväg någorlunda bekvämt. När blir vinddraget/ljudet för störande?
Jag har tänkt att använda den som extrabil på sommaren, dock tänkte jag använda den dagligen till jobbet så länge det går, hur länge går det? Dvs kan man köra den till 0gradigt eller i alla fall några plusgrader :)
Jag har kört min första säsong nu som nybliven Z3 ägare. Vill du njuta riktigt, skall ljudet komma från en rak 6:a, en BMW 6:a. Angående ljud upplever jag den som mer högljudd med uppfälld cab, ljudet från bilen blir mer instängt. Man kan ju inte påstå att BMW har lagt speciellt många kilo ljuddämpning i denna bil. Drag vid motorväg, jag skulle vilja påstå att är du kort förare, inga problem. Men det som sticker ovanför nackstödet är storm som stoppas med en keps.
Själv tycker jag det går bra till 100 km/tim, men sedan blir det ganska bullrigt av blåsten och fäller helst upp vid längre motorvägsfart. Men vinddrag vid överkropp och nedåt är så lite att även värmesystemet hjälper mycket vid kall väderlek.
Vid 0 gradigt skall cabben ej fällas, plast i fönster m.m. är styvt och det avråds även i instruktionsboken. Jag tror de nämner +10 grade som min temp.
Alternativ för vår / höst är att hitta en bil med tillhörande hardtop, vilket jag har. Då blir den även ljudmässigt betydligt tystare i kupén. Hardtoppen lyfter 2 man av på 2-3 minuter.
Men det är häärligt att köra cabbat, 15 grader och uppåt går fint.
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Hej

Stämmer som Prins Valiant skrev.

Har gjort ett antal resor genom Europa med Z3:an, skall du ut på autobahn +140, så ar det cabbe upp som gäller, vill du däremot smyga runt på fina småvägar i 80- 100 då kan man cabba ner. Bullrar gör det över 100 oavsett cabbe uppe eller nere.

Köper man en cabriolet är det en extrabil.

Slutligen, som jag skrivit tidigare, man behöver bara en sexa om man vill vara snabbast vid rödljusen. I en cabriolet så är det nästan ointressant vad man har för motor, det är ju nedcabbat som är grejen, och med farterna som vi nämnt är ju inte hk intressanta.

Men visst, BMWs sexor är fantastiska, och kan man inte leva utan dom så....

Calle

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag har haft nöjet att köra 5 säsonger nu. (maj-sep) De face-liftade modellerna (från april 99) har en tjokare/extra innertyg i suffleten som kanske dämpar ljudet lite mer. Kör mest med suffleten nere och tycker det går att prata normalt upp till 70-80 km/h sen får man prata lite starkare :) Prata i mobilen i över 80 upplever jag funkar sådär, beror lite på hur mycket det blåser. Är man 180 och kortare med stolen i bottenläget så sitter man bra skyddad av vinden. Köra 30-40 mil är inga problem, är inte mer eller mindre trött än att köra en annan bil.

Det låter helt klart mer i en Z3:a än i en bil med plåttak. Vinddraget är inget jag besväras över, dock är det stor skillnad med och utan vindskydd så det är ett "måste"

Om budgeten tillåter så skulle jag välja en med en större motor, dels för ljudets skull men också prestandan, men det är ett smaksak. Skulle också försöka få tag på en med M-stolar, dessa är hårdvaluta i vissa kretsar :)

Är det spåriga vägar så kan bilen vara väldigt spårkännslig iaf i mitt fall (säker beroende lite på däckval osv). Ett fåtal exemplar har farthållare om man gillar det.

Det är en skön sommarbil enligt mig, men jag tycker att du ska provköra 2-3 st till så du får lite fler referenser gällande ljud, motoralternativ osv.

Mvh/Rolle
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Kom på att det finns de som har "automatisk" nedfällning av suffleten. Det drivs av en liten motor som kan strula så jag skulle rekommendera en med manuell sufflet. Dels slipper man eventuella problem med motorn samtidigt som du får i vilket fall som helst göra lite manuella insatser när du ska upp/ned med suffleten.

Mvh/Rolle
En annan viktig sak är även tillförlitligheten. Z3 bygger enbart på väl beprövade BMW delar. Finesser är avskalat. Rykten säger att Z3 är den mest tillförlitliga bilen som BMW har tillverkat. Besiktningsstatistiken visar detsamma. Det är en av de bilar som har minst anmärkningar.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att krånglande cabmotorer tillhör Z4, den ligger ofta i blöt p.g.a. dålig dränering.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det här med att antal hk inte spelar roll i en cab tycker inte jag stämmer. Glider man på en slingrig landsväg i 70-80 nedcabbat är det skönt att kunna trycka på lite ibland.

Så en Z3 med 4a går helt bort för mig iaf...Men samtidigt ska ju en riktigt BMW ha en rak 6a eller?
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Hej, jag har haft en M Roadster i 3 säsonger och som det känns nu så stannar den kvar för att senare bli en söndagsbil. Varje sommar har det blivit en bilsemester på runt en 300 mil. Nu senast nästan 400 mil genom Tyskland till Italien. Att köra långa pass är inget problem, körde senast 130 mil hem på ett bräde. Att ligga och crusa på småvägar är ett sant nöje. tack vare sexan så går det att köra i högväxel och låg hastighet. Över 100 dånar det som sagt med eller utan cab. Kommer man till ett rödljuse och nån är lite hetsig så är det inga problem att hänga på heller om det inte är nån supersportbil. Z3 är en väldigt enkel bil,inga konstigheter, så den är lätt att fixa med själv om det skulle behövas. En M modell har dock lite dyrare delar men den kompenserar för det när man kör den. En 3.0 eller en 2.8 är en bra medelväg att gå, skulle man bli förälskad så kan man byta upp sig senare.

Mvh Kennet
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Stort tack för bra info! Nu känner jag mig ännu tryggare i att jag är inne på rätt väg :-). Ska leta hårt nu och se vad jag kan hitta innan säsongsslut inom budget, i värsta fall får det bli en till början av nästa säsong.

Kul att den fungerar på långsemestrar, är väldigt sugen på att köra till alperna (under sommaren:-)
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Gjorde di stelvio för 2 veckor sedan de va häftigt. Det var femton år sedan sist, men då med mc. Kan verkligen rekommendera det. Köp en Roadster, du kommer att bli nöjd, men mycket vill ha mer. Och hk får man inte för många av. Tänk bara på att en M blir lite dyrare att äga om man skall hålla den i toppskick, och det bör man göra för det är då som den ger det där extra i förhållande till en vanlig Z3,oavsett om det är en fyra under huven eller en lite hårigare sexa.dom blir aldrig som en M ändå.

Mvh Kennet
En underbar bil, och det mesta är sagt ovan. Jag läste på ordentligt innan jag köpte min, och en sexa 2,8L rekommenderades starkt av merparten. Får du dessutom M-chassi med dess tillbehör, så är det bara bonus. Lycka till med ditt sökande!

Min Z3.
Länk
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Jag har precis som ovan en sexa på 2,8 med M-chassi och har aldrig haft så roligt i en bil. Roadster ger ett mervärde om man inte kan få nog av stjärnfyllda sommarnätter. Med värme och stolsvärme på kan man köra öppet mer än de flesta tror.
Det är lite tråkigt att köra långt i motorvägsfart speciellt om det är mycket trafik på grund av bullret men på mindre kurviga vägar vill man aldrig sluta. Jag har blåst på i mer än laglig hastighet och tycker att det är helt ok.
Har haft både manuell och automatisk cab och tycker att det är en helt onödig finess. Det gick supersnabbt att fälla och ta upp den manuella. Det jag saknar på min bil är AC när det är riktigt varmt. Att köra 8 timmar i 30° och sol utan kylning är faktiskt jobbigt även om man kör öppet.
Man får vara beredd på att bilarna börjar bli lite gamla och kan behöva lite underhåll här och där och då och då.
Vågar inte riktigt prova en M för då är man väl fast :-)

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!!
Kolla även på Z3 med 3,0 motorn. Det är en fantastisk motor med ett riktigt gott drag. Eller varför inte testa Z4 3,0i, dom börjar komma ned i pris så det skiljer inte våldsamt från Z3.
Dessutom får du en bil som i jämförelse med Z3 känns mycket mera modern.
Du slipper blandannat stolsglapp och om du letar lite så kan du hitta en bil med massor av utrustning som inte finns på Z3, om du nu är sugen på det.
Har haft Z3 1,9 som jag hade mycket roligt med och det var en trevlig bil, men Z4 3,0 är något alldeles extra. Ett minus är dock den känsliga cab-motorn som går åt pipan om man inte håller avrinningen från facket där den sitter fritt från skit som björkfröer och annat smått skräp som rinner ned där.
Den drunknar helt enkelt och rostar sönder. Kostar ca 12.000kr att byta.
Kolla också på mobile.de nu är ju euron billig och utbudet i Tyskland är enormt mot här. Där kan man välja och vraka på modeller, färger och utrustning. Har importerat båda mina Z-bilar från Tyskland och det är absolut inga svårigheter.
Lycka till!!

Hasse Z4
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Är någon sugen på att testa en fin Z3M Roadster är ni välkomna!

Ligger på Powerbörsen (175k)

Hälsningar,

Christian
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Ska ta en ny koll på Z4 men senast låg de över min budget, skall dock kolla tyskland för att se vad marknaden kan erbjuda där :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.