|
|
|
|---|---|
|
Jag fick problem med min sommarbil för 3 år sedan och hann/orkade inte fixa den då. Nu har jag tagit fram den och försökt att hitta orsaken till varför den inte vill starta och jag har följt all hjälp i forumen utan att lyckas. När jag kör motorn med starten så finns ingen gnista på stiften och soppapumpen går ej. Dom tre reläerna som matar spridarna/tomgångsmotorn, soppapumpen, lambasonden drar ej. Jag har kontrollmätt vevaxelgivare, 514 ohm. Jag har lånat en box som ska fungera men inte det heller. När man vrider nyckeln till andra läget så får boxen spänning på stift 27 som den ska enl. elschema men vad är mer kriteriet för att boxen ska veta att den ska dra dom tre reäerna och skicka gnista till tändspolen. Är det vevaxelgivaren som skickar inpulser när motorn dras runt av starten och då skickar boxen gnista osv. Glad om det är någon som kan hjälpa/tipsa | |
|
Du har inte larm installerat med startspärrar? |
|
|
Larmet är kollat och ok, glömde att tala om det. Har även testat att bygla startspärren för säkerhets skull. |
|
|
Jag gömde även nämna att jag har spänning på stift 18 i boxen så 50 A säkringen på kabeln från skuffen är hel. Om jag byglar 30 till 87 på dom tre reläerna så fungerar tomgångsmotor/spridarna, soppapump. |
|
|
Dom så kallade "Motronic reläerna", 3 st, drar ej när jag vrider på nyckeln. Jag har glömt om soppa pumpen ska gå i någon sekund eller hur det är, någon som kan hjälpa där. Soppa pumpen fungerar om jag byglar relät, har testat reläna och bytt det som har två 87 pinnar. Detta relät dras från boxen men det drar aldrig, har tetstat en lånad box med samma nr och som ska fungera men den vill inte starta. Ingen gnista och ingen soppa. Hoppas på hjälp innan vintern kommer. |
|
|
Glömde tala om att jag även bytt vevaxelgivaren som jag köpte av Mbilar utan någon lycka förstås. Pratade med dom om mitt dilemma men det verkar som om dom inte har några mer tips. |
|
| pumpen ska gå när man drar på starten, inte före så du vet, jag har själv haft problem med ett av de 3 reläna för x antal år sedan men jag har glömt vilken det var som strulade, vad hade dom för funktion? har du föresten något nummer på reläna? jag har några gamla rellän som jag inte vet vad dom hör till och med lite du kanske någon passar till dig. | |
|
Samma problem med 325 e 30-93 men mitt första relä drar tomgångsmotor men ingen tändning eller soppa trots ok reläer.alltså relä 2 och 3 drar ej Gasar tills det rasar |
|
|
Min vevaxelgivare 37 ohm vet du vad värdet skall vara? Gasar tills det rasar |
|
|
Jag fick en givare som var till en senare 87:a, efter 09 87 och den givaren var på 44 ohm. Min nya och gamla givare ligger på 525 ohm och min 87:a är från 02 87. Givarna påminner inte om varandra då infästning och allt ser annat ut. Om man tittar i schemat så ska huvud relät mata soppapumpens relä men det drar aldrig och är nytt. Kanske ska testa att bygla det i morgon och se vad som händer men jag testade det tidiare. |
|
|
Hörde att tändspolen skall ligga runt 5000 ohm i motstånd min ligger på 2460 skall testa annan spole Min givare verkar väl hyfsad med 37 ohm.Huvudrelät börjar dra pumpens relä när tändningen går på.annars hade det ju inte gått att bogsera igång en bil med död startmotor.Det är gjort så för att inte fortsätta pumpa soppa vid olycka.Relät kan du testa genom att koppla på ström så det drar.sedan kolla med ohmmätare så det släpper igenom strömmen Gasar tills det rasar |
|
|
Förlåt skrev fel.Huvudrelät när tändningen slås på startar tomgångsmotor,och när boxen känner av att motorn går runt,drar det relät till pumpen Gasar tills det rasar |
|
|
Tack för tipsen men jag undrar vad som talar om för boxen att motorn snurrar så att boxen kör igång soppapumpen och resten. Det kan ju bara vara vevaxelgivaren eller finns det något mer jag missat. ??? Värdet på 37 ligger ju nära dom 44 jag mätte på en ny så det låter rimligt. Den kan vara trasig ändå som jag förstått, det var därför jag kostade på 1000 spänn men i onödan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.