AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.965

Orolig bakvagn Z3M

M2
10
M20 Power
Z3M Roadster.
E30 325Is.
Hej!.

För en månad sen köpte jag mig en Z3M roadster -97.
En rolig och trevlig bil, men jag tycker att när man kör över 130 km/h>, så börjar bilen bakvagn bete sig konstig. Den blir lite gungig. Nu är det inte så att jag ligger över 130 km varje gång jag kliver in i bilen, men jag va tvungen att testa det, för att min bäste vän har en Z3M coupe, och den va exakt likadant med hans bil.

Nu är frågan är nån som känner till det som jag beskriver.

Måste bara säga att bägge bilarna är helt orginal med bra däck, och inga bussningar som är dåliga.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Första tanken är ju främre länkarmsbussningar bak annars, kan vara svårt att känna glappet i dessa. Men om du vet att dessa är ok så är ju nästa tanke hjulinställning, kan ju bli riktigt orolig i bakvagnen om hjulen "vresar isär".

Mvh Stefan Rydén
M2
10
M20 Power
Z3M Roadster.
E30 325Is.
Fyrhjulsmätning är gjort nyligen pga detta!.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Och värdena bak efter inställningen?
M2
10
M20 Power
Z3M Roadster.
E30 325Is.
Allt va perfekt.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Kan du utveckla lite. Har det ett gung typ jänkarbil fem minuter efter vägbulan eller är det som att marken och framåtdriften inte är i synk, ungefär som man känner sig efter en rejäl pubrunda?

Min Z utvecklade en skum instabilitet "sidledes" i högre hastigheter, lite som alternativ två ovan.
Jag misstänkte starkt de främre bärarmsbussningarna bak men svajet försvann tvärt efter byte till nya friska bakdäck. Oväntat men klart najs!

Till sist, "fel" däcktryck kan spöka rejält.
Håller med ang däckstrycket så kolla upp det, min Z3M betedde sig likadant.
M2
10
M20 Power
Z3M Roadster.
E30 325Is.
Jag har helt nya däck bak, köpte dom för 3 veckor sen, hankook evo12, däck dimitionen är 245 45 17, jag har även kollat lufttrycket i däcket och anpassat trycket efter vad tabellen rekomenderar.

Det är inte så att bilen fortsätter att gungar efter man har passerat en gupp.
Den känns lite nervös i lite högafarter, typ om att kommer i en sväng och har lite fart, då mäker man hur bakvagnen börjar gunga typ 2- 3 gånger innan den hittar sitt spår.

Jag vet inte, men Z3m är kanske såna?.
M2
10
M20 Power
Z3M Roadster.
E30 325Is.
Det är lite mer åt pubrundan.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Stötdämpare friska? Varför 45 profil?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Har samma erfarenhet som du men på Alpinan. Köpte nya bakdäck eftersom jag fått en tvåa vid besiktningen på de gamla. Det var inga problem att köra nära maxfart med de gamla bakdäcken men när jag satt på de nya så vågade jag knappt köra över 200. Bakvagnen kändes instabil. Det kändes som om jag körde på en tvål. Klart äckligt. Min teori var att jag var tvungen att "nöta" ned bakdäcken lite grann för att få fram färskt gummi. Vet inte hur långt du kört med de nya däcken hittills men du behöver kanske bara en "inkörningstid" på dem.
Ab
57
Absolutjohan
Z4 3.0 Roadster -03
Hade samma problem med min Z4:a efter att jag hade byt bakdäck. Då berodde det på att jag inte hade köpt däck av samma (mönster) märke som satt fram. Byte framdäcken med och då löste sig problemet. Finns några trådar om det här på AP.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Att ha i åtanke är att Z3:ans bakaxel är inte densamma som M3:ans utan är mer lik e30 karossens med trailerarmar!
Så att säga främre bärarmsbussning kan vara lite vilseledande! Hänvisa istället till höger eller vänster!
Det finns heller inte några justeringsmöjligheter på z3an bak original!
Kolla annars dom sk. "hundbenen" om de nu finns några?!?
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Sätter en peng på att byte till bakdäck med hårdare sidor kommer att lösa problemet. Helst samma sort fram, men bara man inte har mjukare bak än fram. Ett däck som har hårda sidor är Bridgestone potenza re050, inte något billigt däck men väldigt bra.

Mvh Kennet
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Sätter en peng på att byte till bakdäck med hårdare sidor kommer att lösa problemet. Helst samma sort fram, men bara man inte har mjukare bak än fram. Ett däck som har hårda sidor är Bridgestone potenza re050, inte något billigt däck men väldigt bra.

Mvh Kennet
M2
10
M20 Power
Z3M Roadster.
E30 325Is.
Däcket som sitter på bilen är hankook evo12 runtom.
Bakdäcket köptes enligt bmw:s rekomenderad tabell 245 45 17.
Bakvagen är samma som E30 och där sitter inga hundben.
E30:in som jag har är snabbare än z3:an,och den är mycket stabilare än z3:an att köra fort eller leka med.

Jag misstänker att bakvagen på Z:an för lätt, för att vid hårda inbrosningar med lite högre fart, så vill inte bakvagnen följa bilen.
Det är svårt att förklara exakta känslan.
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Prova eventuellt med lite mer tryck i däcken. För mina 225x40-17 funkar 2,7bar väldigt bra. Vet ej vad tabeller säger men troligen mindre än så.
Nästa steg att se på kan vara butt brace från strongstrut. Jag är väldigt nöjd med hela chassikittet från strongstrut.

Riwa
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Ajajaj, pubrunda med för stora skor... då ska man absolut inte springa för snabbt! Där kan en del av ditt problem ligga.

På diverse nätforum snackas det mycket om bussningarna till bakaxeln och diffen. Dessa är degiga original och många har bytt mot styvare doningar och då blivit av med instabiliteten. Orginal ska tex ge mer flex i högersväng än i vänster?!! Se om du kan forska i om dessa är utbytta. Om inte så gör det!
Fast med styvare bussningar kommer ju risken med bristningar i infästningspunkterna. Kanske skulle du överväga att förstärka dessa samtidigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.