AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.647

Funderar på att köpa en E38, 728 eller 740?

Hej! Har alltid gillat e38an och har nu bestämt mig för att införskaffa en sådan. Har läst begagnat guiden och känner mig ganska påläst överlag.

Har dock endast varit och kollat på en 740i tidigare i år men serviceboken var tom efter 10k mil så det blev inget.

Det jag undrar nu är om det räcker med en 728? Vad jag har sett så drar dom betydligt mindre vilket låter bra då jag ska använda den som bruksbil.
Klarar man sig med 193hk vid vardagsbruk? Det är ju trots allt en väldigt tung bil.

Har funnit en 728a på blocket som verkar bra:

Länk

Har även hittat billigare men jag vill ha en svart med svart skinn.
Vad tror ni, duger en 728 till vardagsbruk året runt?
Klart det räcker med en 728. Det går väl lite långsammare, men E38 är en glidare ändå. Men jag tror inte det är så stor skillnad på förbrukning, någon deciliter per mil kanske?

Har själv bara haft 740, är inne på min andra nu och har bara gott att säga om E38.

Den här då?

Länk
P.S: 193 hk är förmodligen en officiell siffra, den har förmodligen mer. Annars är det svårt att förklara att en manuell 528 accelerar snabbare än en 530 automat med 232 hk.

7% volymökning borde annars ge kring 210 hk. Jag tror personligen det är troligare att 528 ligger kring 210 hk. Det har ryktats om att skatteregler i Tyskland gjorde det förmånligare att lägga bilen under 200 hk. Vem vet? Men det är svårt att förklara att 7% volymökning skulle ge 21% effektökning... :)
Tack för svar :) Har kollat på den du länkade med men den är lite långt bort. Annars är ju faceliften lite snyggare. Låter iaf som en 728 borde räcka till mig då.
Motorn ska vara bra har man ju hört.

Ska ringa på den jag länkade imorgon eller nåt. Verkar lite skumt då firman har ägt den i ett år snart. Men är ingen uppsjö utan svarta 728or så den är väl värd att kolla upp.

Hur är det att köra dessa vagnar på vintern? Var och kollade på en E46 328ci -99 förra veckan som var helt upprostad i karossen nämligen.
Själv tycker jag pre-facelift är snyggare i fronten, men jag gillar faceliftens bakljus.

Jag körde min förra 740 (en svart) på vintern, och det är en förnämlig vintervagn - åtminstone här i Tjockholm. Oftast rullade den iväg snabbare än de andra, framhjulsdrivna bilarna som bara stod stilla och krafsade med framhjulen. Värme och ventilation är bra och bilen är balanserad.

MEN, jag skulle rostskydda den om jag var du. Lossa dörrsidorna (det är lätt) och köp linolja på biltema för 39 kr burken och spraya in. Linoljan kryper in överallt och stänger till så inte vatten och syre kommer åt plåten.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Precis som Lasse-SL500 skrev så har 728:an egentligen en bit över 200hk, men även 740 med 4.4 liters motorn lär vara över 300hk. BMW har massor med motorer som har 286hk vilket är 210kw så antagligen finns dett en skattegräns eller något där.

728:an är inte slö vid kickdown men däremot har den för lite vridmoment vilket gör att den kan kännas seg.
Betydligt mindre bränsle är jag säker på att den drar, kör min 728:a billigare än vad jag kör min manuella 540.
Tack för svaren! Låter som en 728 är ett vettigt val ändå. Rostskydda kommer jag definitivt göra då. Jag ska försöka kika på ett par stycken i närheten nu så kanske jag återkommer snart som E38 ägare då :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Problemen med 728 är ju att det bara finns skit på marknaden, snikutrustade eller rostiga. Det är betydligt lättare att hitta en fräsh 740 med lite utrustning.
samke
Jag stod och vägde mellan 740 och 728 jag med. Efter några provkörningar så blev det en 728, 99a med faceliften. Underbara bilar, extremt välbyggda. Prestandamässigt tycker jag inte att den är slö, räcker got och väl för vardagligt bruk. Innan 728an hade jag en 745, visst är det skillnad men som många säger så är e38 en riktig glidarbil. Hämtade min från Göteborg och sträckan på 500 km från Göteborg hem till mig så snittade jag 0,71. Höll 110 hela vägen, tog lite tid att ta sig hem men gled fint hela vägen. Och dem är billiga i drift. Försäkringen betalar jag 400:- för och jag räknas nog som ganska ung (22). Min är till salu om 1 månad om du skulle vara intresserad :)
Min 750 e38 var riktigt bra på vintern, inte minst avseende värme och fläkt. Kom blixtsnabbt, kändes stabil och tung på vinterväg...

Jag skulle själv, uat natt någonsin kört en 728, ändå vilja ha lite mer "pulver" i en e38, det hör till tycker jag i en "lyxbil". Dvs, jag röstar på 740 bara därför.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Med både E38 740 (-99) och 750 (-96) samt en E36 328 som tidigare bilar i mitt garage, så anser jag att det är marginellt som man tjänar på att snåla med att köpa en 728. Visst kostar säkert servicen på 740/750 en eller två tusenlappar mer när Inspection lampan lyser, samt att 728 drar drygt 1dl mindre per mil. Men ska vi vara ärliga så köper man väl inte en E38 för den goda drift ekonomins skull?

Jag skulle lugnt satsa på en välutrustad, väldokumenterad och välhållen 740/750. Mer bil för pengarna får du nog inte.
Som sagt min personliga reflektion med drygt 10-års erfarenhet avatt äga E38.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Jag instämmer -- personligen föredrar jag 740, tycker det är en gyllene kombination av prestanda, ekonomi och komfort. Personligen tycker jag det känns fel att snåla in på motorn i en sådan här bil, som man redan får så otroligt billiga begagnade.

Den stora kostnaden i bilköp är inte förbrukningen, utan värdeminskningen.

Min poäng är att jag tror oavsett vilken man väljer så får man en trevlig bil.
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag håller med att om man siktar på en E38 så kan man lika gärna köpa en 740 eller tom en 750. Pratat med BMW och kostnader för delar och service, skiljer marginellt. Letar ibland en 750 när suget kommer men inte hittat någon bra ännu...

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Just nu är problemet för mig att hitta en som är rostfri eller näst intil, verkar vara omöjligt! :(

Alpina B8 Länk
Anledningen till att jag är intresserad av en 728 är att jag kommer pendla/bruksköra bilen. Självklart skulle jag hellre vilja ha en 740 men 728an drar trots allt mindre och jag är inte ute efter prestanda. Dock har jag inte varit och provkört någon 728 än så det är kanske lite tidigt att uttala sig om sånt.

Tycker det finns finns en del vettiga 728or ute nu ändå? Tex:

Länk

Länk

Länk

Jag hittade min 740 i vintras, och den är helt rostfri -- finns inte en fläck. Så visst finns det rostfria exemplar!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag lever på hoppet! :)

Alpina B8 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.