AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.586

Hjälp inför köp: 750 som går ojämnt

Ska köpa en E32 750 billigt och ägaren var ärlig med att den hade börjat gå på 6 cylindrar sen bytte han stift och tändkablar och sen gick den på alla men går ojämt som han uttryckte det.
Jag vet att det säkert kan vara allt mellan himmel och jord men kan man utesluta nåt av det lilla jag nämnde och smalna ner alternativen till vad det kan vara?? Skulle vara tacksam för snabb hjälp då jag ska köpa bilen vid 17 ikväll men lär väl också säkert behöva råd generellt även efter köp med problemet :)

Mvh
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Första frågan blir ju!
Kan du skruva själv?Underlättar en hel del med dessa pjäser.
Som du beskriver det så backa lite och mät upp de bytta tändkablarna,optimalt ska de ligga på 6,33 ohm mellan hattarna,gör de inte det låt säga att nån ligger på "4,35" ohm så blir det inte bra och måste bytas.
Kabelmatta kan man få tag på för ca:7 tusen per sida eller klämma ihop själv för lite mindre.
Ta med en flaska startgas och kör på insugen vid tomgång,ändras tomgångsvarvet så är det med stor sannolikhet insugspackningarna,de är 4 st till antalet och du får nog betala mellan 5-6 tusen för nya,går att täta med packningsmassa men det avgör man ju själv hur man gör,dessutom ska ju plenumkammrarna både av och på under bytet.
Bränsle trycket ska ligga på 3 bar annars kan en av de två bränsle pumparna vara defekt,inte så svårt att byta.
Fördelarlocken kan jag rekommendera att kolla så att de inte är för slitna,likaså rotorerna.
Finns en lampa i instrumenthuset som kallas för EML,kolla om den lyser när bilen startas och att den sedan slocknar,det ska den.
Börja där och använd "sök inlägg" funktionen finns spaltmeter att läsa om denna modell.
Lycka till!
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Glömde sen sak!
Kan vara bra att kolla upp avgasvärdena från tidigare besiktningar,specellt HC värdet.
Dic
Hej och tack för ditt snabba svar! Jag är i lärofasen med att skruva själv men i min familj, släkt och vän krets finns gamla bilmekar o sveriges kanske meste bilbyggare så har jag tur, vilket jag inte räknar med men jag ser det som en kul grej jag menar 3-4 tusen kronor för en rostfri nybes 750 med bra dokumentation relativt nybesiktad UA och 1600kr kvar på skatten så är det värt att chans lite :)
Precis som när jag skulle skaffa min första hund och självklart så gick jag och skaffade den absolut farligaste och mest svårdresserade rasen (Am. Akita). Men det gick bra Learning by doing :) Och idag 7 år senare har jag 3 st :) Och snart har jag min 3e e32 o en e34 540 så sen blir det bara att hugga ner i Bentley bokens 1000 sidor och lusläsa och börja lilla :)
Glömde oxå en sak HC halten var normal vid senaste besiktningen i vintras. Har beställt fler bes. protokoll så dom kommer till mailen när som helst :)
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Fan va kul!
Kör på bara,man lär sig utmed färden.
Mvh Dic
Det kan inte vara enkelt som att ett läckage från avggassystemet kan skapa de symptomen??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.