AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.028

X5 och barnvagn

Hur fungerar X5-an med barnvagn. Antar att en del har erfarenhet av detta? Fungerar vagnar som Emmaljunga Duo ex. vis?

/Anders
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Inga problem. Frun har kört både en Donkey och MB Duet. De är dock några av de smidigare syskonvagnarna på marknaden. Höjden är lite jobbig om man är kort då syskonvagnarna kan bli rätt tunga.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är inga problem. Vi har bland annat en Urban Jungle dubbelvagn som går in utan problem.
Det är som sagt det höga lyftet som kan vara lite jobbig.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
För jag utgår ifrån att det är E70 det är tal på?
Ja precis E70 40d. Lyftet är jag medveten om, tänkte mera på utrymmet i bagageutrymmet som känns mindre på det viset än ex. vis F11.

/Anders
Ro
972
Robert J
Har du inte en 7-sits har du mycket mer utrymme bak i X5:an än F11 då baljan sväjer säkert en 100l. Annars är bagaget bara lite kortare i X5, men klart högre mot F11. Bredden har jag för mig är på cm lika.
bl
36
blackadder
BMW X5 3.0d - 08
Audi RS4 Avant - 13
Fast köper du en 7-sitsig så kan du även skjuta baksätet framåt/bakåt viket skapar ett djupare lastutrymme som du inte får i en 5-sitsig. Dock tappar du "baljan" som ligger under golvet då du har två extra säten där :-)
Har som sagt redan köpt en X5 40d -12 5-sits, så det var mera utrymmet på längden jag tänkte på med barnvagnschassit. Lyfthöjden får man ju leva med.

/Anders
Ro
972
Robert J
Jag brukar lägga in vagnen på tvären. Funkar bra med Mountain buggyn också som inte är ett plocke-pin.
Provade idag att lasta in en Emmaljunga Duo i min X5-a och det var nätt och jämnt att det gick. Märkligt att en så stor bil utvändigt har så litet bagageutrymme när det gäller måtten på golvet. Det känns som att en F11 är större där, utan att jag har kontrollerat.

/Anders
X5: Länk
5-serie Touring: Länk
Tack Alexander!
Ser dock inte vad siffran står för på X5-an i bilden i djupled 1000 (eller 1090)-1750 mm?

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
X5an är ganska liten, även Touareg och Cayenne brister på den punkten. Däremot kan man lasta ganska högt (om man som jag enbart tillåter mig själv att lasta till insynsskyddet)

Ska man ha bra lastkapacitet i en SUV, så är det XC90 följt av Q7 - iaf enligt min erfarenhet.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Med känsla: Tycker det ser ut som 1000 mm. Har sett annan grafik för X5 E70 där man inte anger exakt samma siffror. Grafiken jag länkade till kommer från Tyska ADAC och jag antar att de mäter på samma sätt i samtliga biltester och att jämförelsen därför blir rättvis.
Skulle jag behöva passa in något i bagaget med endast några mm till godo skulle jag dock plocka fram tumstocken och mäta själv för säkerhets skull.
ja som sagt, märkligt att så stor utvändigt och så liten invändigt i bagageutrymmet. Man var tvungen att ställa chassit på högkant för att även få in liggdelen, om man inte vill "trycka" igen luckan med lite våld.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja, tyvärr så ska man ju inte bara stapla mjölkpaket eller drickabackar i bilen. Jag köpte X3:an i tron om att den skulle vara perfekt för att dra barnvagnar och annat med. Litermässigt så är den lika stor (om inte något större) än en Volvo V70. Tyvärr så visade det sig att barnvagnen inte gick in på längden, utan var tvungen att läggas på tvären. Det gjorde att man var tvungen att lägga sittdelen på marken undertiden man lastade in chassit. Resultatet? Sittdelen blev otroligt skitig på vintern.

Jag sladdade in hos min ÅF och sa att nu byter jag in den här mot en X5. Han tittade oförstående på mig och sa att den enda bilen som sväljer barnvagnar på det sättet är V70 och XC90. Mycket riktigt, barnvagnen fick inte plats i X5:an heller. Audi har ett system där den bakre sätesraden är skjutbar för att vinna några extra CM, vilket BMW gott kan kosta på sig i både X5:an och X3:an.

Barnvagnen fick plats utan problem i S4:an, och ännu bättre i A7:an (där iof jag typ kan ligga raklång...).
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Med känsla köp en bugga barnvagn så är det inga problem
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Kanske lite OT men det är guld värt att kunna skjuta baksätet fram och tillbaka nån cm. Vi får in vår Emmaljunga City cross på längden i lexusen, har bara dragit fram ena halvan av baksätet typ 5 cm. Borde gå att göra i alla suvar tycker jag :)

//RX300-03 och framför allt: 323i e21!
J.Lindström
Allt beror ju på hur man viker ihop vagnen....får in våran Emmaljunga Twin City Cross (tvillingvagn) på längden i min E53:a pluss att en stor schäfer har kunnat setat bredvis.
J.Lindström
Sen håller jag med mistafrizz...Q7:an har stort lastutrymme och XC90 har ännu större. Däremot upplever jag Q7:an större i kupén än XC90:in
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.