AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.879

Vad välja? NOKIAN HAKKA 5 VS GISLAVED NORDFROST 5

Tänkte beställa nya vinterdäck innan hysterin inför kommande vinter startar och har hittat bra priser på dubbdäcken nämnda i rubriken. Tips på vilka av dessa man ska välja?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har du kollat åldern på däcken, någon utav de märkena har väl släppt en 7:a? För övrigt är det väl båda två kvalitetsdäck, har själv kört ett av dem, minns inte vilket bara att det var 5, att det var bra då för fem år sedan.

MVH
Robert
Jo Nokian Hakka finns som 7. Dock verkar det som Hakka 5 och 7 säljs och tillverkas parallellt enligt deras hemsida. Har själv kört på Nordfrost 4 tidigare och vart nöjd. Men kanske det finns bättre däck i samma prisklass?

Finns ju även MICHELIN X-ICE NORTH-2 i om man lägger till några hundralappar.

Det ska förövrigt vara i princip nytillverkade däck enligt leverantören.

Vore kanon att få lite feedback om dessa däck innan beställning görs.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har kört på Hakka 4 och 5 och båda är väldigt bra vinterdäck. Hakka7 skall vara ännu bättre men de har jag inte testat personligen...

Jag vet att det finns/fanns "fabriksdubbade" och "eftermarknadsdubbade" Gislaveds NF5-däck, där är de fabriksdubbade däcken tydligen betydligt bättre på is (och dessa har de kantiga dubben - inte de runda).

Båda är bra vinterdäck, men om jag minns rätt från de tester jag läst, har Hakka-däcken lite mer prioritet mot is och Gislavedsdäcken lite mer prioritet på barmark/slask.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
De däcken som jag tittar på har båda (Hakka och Nordfrost) fyrkantiga dubbar. Verkar kanske som det är likvärdiga däck och att det helt enkelt bara är till att bestämma sig för de ena eller det andra..
Tillverkas fortfarande Gislaved Nordfrost 5? Jag trodde de däck som såldes var av en gammal upplaga?

Har hört och sett att Nordfrost 5 har problem med att dubben släpper, men inte i lika stor omfattning som föregångaren Nordfrost 3. Nokian Hakkapeliitta är mycket bättre när det gäller det. Efter flera säsonger så har min uppsättning Nokian vinterdäck alla dubbar kvar i tre av däcken. Det fjärde däcket har tappat en dubb.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Undvik Gislaved, dom tappar mycket dubb, gäller såväl 3an som 5an.

Michelin Ice-X har sinnessjukt grepp dock lite bullriga. Har inte kört Hakka 7, men bara hört gott om dom, skall vara tystare än Hakka 5.
E3
1.828
E36
USA bilar
Nordfrost 4 ?? Var har du hittat sådana? ;-)

Det är flera år sedan Nokian släppte Hakka7, dessa tillverkas parallellt med Hakka5, dessutom finns gamla Hakka4 i Nordmanutförande, skillnaden är dubben (H4s dubb är såld till Bridgestone så NM4 har vanlig rund dubb)

Michelin X-Ice North 2 är billigare än Nokian, och sämre
Vassaste vinterdäcket är utan tvekan Nokian följt av Continental
Gislaved har som nämnts dubbsläppsproblem
Andra bra däck är Pirelli Winter Carving Edge

Kom nu bara ihåg att dubbdäck ofta är dyrare på nätet än hos din gummigubbe
Tacka alla för tips och råd. Jag har bestämt mig för att gå på Hakka 7.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har kört på Hakka 4 or ett par vintrar, sedan köpte jag hakka 7 or nu i vintras.
Satan vilket bra grepp det var !

Lite vinglig känsla på asfalt men ruskigt bra i snö och på is, körde aldrig fast.
Innan med 4 orna körde jag fast flera gånger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.