AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.142

E46 feltänder - har den varit trimmad?

Hej

Har precis köpt en E46 320i 2003 av en handlare. Besiktade bilen idag och den fick nedslag pga felkoderna i motorstyrningen. Den har en för mager blandning och feltänder. Det är inget som märks när man kör men nu lyser motorlampan så jag tar det väldigt försiktigt.

Nu undrar jag om nån annan haft det felet och om det är nånting som man borde förvänta sig av en M54B22-motor eller är nånting lurt och kan den ha varit trimmad?
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
LMM eller lambdasonden är trasig! Dom brukar ge dessa felkoder! Var de bara 1 felkod på 1 cylinderrad så är de mest troligt lambdan som är dålig!
Det var de felkoderna de gav mig. Det var samma fel på bank 1 och bank 2
Det verkar som den är chippad om du får felkod att den går snålt.

Om du precis köpt bilen bör du väl ha fått någon garanti och kan få hjälp med eventuellt fel.

Ang misständning är det någon av dina tändspolar som är kass eller det såg du inte via felkoder?

Hål i någon utav insugs slangarna?
jag har bokat tid på bmw nästa vecka. får se vad de säger.

från felkoderna kunde jag inte läsa ut något annat än det jag skrev.

jag har 6 mån garanti och rätt att häva köpet vilket jag kommer göra om killarna på bmw säger att den har varit trimmad eller om det är nått annat lurt med den. men jag hoppas ju att det bara är nått mjukvarufel.

angående hål i luftintaget: ECU:n borde kunna reglera mot sånt om den märker att lambdavärdet avviker. angående feltändning: kan vara pga att den är eller har varit chippad ja..
Berätta gärna sen vad Bmw killarna sa.
will do!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Du ska lämna in bilen där du köpt den. Om det inte är BMW får de antingen lämna den dit eller så kommer ni överens om att du åker till BMW och de betalar.
Börjar du reparera själv kan du glömma din garanti. Diagnosen får du betala själv om du inte har kommit överens med säljaren först.

Hål i slang kompenseras bara delvis eftersom hålstorlek och flöde beror på driftspunkt, motorn rör sig t.ec.
Det var luftbälgen som var paj. De bytte den och det gick på 1150kr som bilfirman får pröjsa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.