|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Undrar ovanstående. Undrar egentligen om det finns någonstans man kan läsa om alla BMW motorer så man vet vad man ska kolla efter. Sen undrar jag vad ni säger om kamkedjan i övrigt. När ska den bytas? Hade en saab 9000 för massa år sedan och då sa meken att man skulle byta när den började höras. stämmer? Har just nu en M3a som "tickar". Bytt olja men tickar fortfarande. Kan det ha med kedjan att göra? annat man kan göra? | |
|
Kedja på alla BMW's bensinare sedan 1994. Den ska inte bytas under motorns livstid, men det har säkert ändå förekommit ras. Inget man hör om speciellt ofta dock. Tickandet på din M3 är lite svårt att avgöra vad det kan vara utan att själv höra, men kan du lokalisera varifrån på motorn det kommer? |
|
| Hörs knappt när man har huven öppen. Hörs inte alls om man kör i över 100km/h. Hörs när man rullar runt i låg fart och ffa om man kör med öppet fönster förbi en mur eller dylikt så funderat på om det kommer ut ur "hjälarna" bakom hjulhusen. (knäpp tanke jag vet). | |
| När kontrollerades och justerades ventilspelet senast? | |
| Byta kedje streckare kanske kan hjälpa dig. Den kan bli trötta med åren. | |
|
Jag är inte 100% på detta men jag hade för mig att ventilspelet justerades vid inspektion II på dessa. I så fall för ca 2000 mil sedan. Kan det vara dags igen? Kedjesträckare? Är det lätt att kolla? lätt att byta? |
|
| Har själv bara behövt det på min gamla E36:a och då lämnade jag in den. Men vad det verkar som ska det vara lätt. Nu var detta för c:a 8 år sedan och då tog de 900:- med jobb. Idag hade jag bytt själv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.