|
|
|
|---|---|
|
Jaha, dehär va ju inspirerande. Fick problem med bilen för ca 2 veckor sedan då batterilampan började lysa, konstigt, men jag körde in till den lokala verkstan och bytte till ett nytt batteri. 2 dagar senare börjar lampan lysa igen. hmm. fortsätter köra tills plötsligt den gula termometern visas på displayen.. stannar.. öppnar huven och ser att multiremmen till generator, vattenpump och ac hoppat av.. WTF! Efter lite noggrannare undersökning ser jag att ett remhjul ligger nere på skyddsplasten under motorn. tar upp det och ser till min stora förvåning ett hjulet är helt men det ser ut som själva infästningspunkten är av med ett tvärt snitt.. efter lite efterforskning verkar det vara en omlänkningsrulle (deflection pulley) som ska sitta vid generatorn som har gått av. Någon som hört om något liknande problem tidigare? | |
| Hur många mil har bilen gått? | |
|
Nej det har jag inte hört! Jag undrar samma som maruder, hur långt har den gått? Kanske ska kolla upp min länkrulle även om bilen inte gått mer än 1600 mil. |
|
| Bilen har gått ca 11500 mil. är inne på verkstad nu, så jag väntar på besked om vad det är under morgondagen..... | |
|
Puh! Det hela var mycket enklare och billigare än vad jag någonsin kunnat tänka mig!!! Infästningen till omlänkningshjulet sitter på den undre bulten till generatorn. någon slags specialbult med en större skalle med innergänga. frågan kvarstår dock hur i h-vete skallen på bulten bara sjuvats av?! kan det kanske vara så att generatorn varit bytt och att ovanstående bult blivit spänd med fel moment?.. lutar väl lite åt det... Fasiken så skönt, håller på att dö i min lånebil.... (Mercedes A 160) |
|
|
Skönt att du kom lindrigt undan! Det låter som om det inte är ett konstruktionsfel så vi andra riskerar nog inte att råka ut för samma problem. |
|
|
Hej, Hur går det med din 325a har remhjulet hängt med? Jag har råkat ut för exakt samma grej, fast jag får inte ordning på problemet, har precis tappat remhjulet igen för tredje gången på ca ett år. Bilen har nu rullat 11800 mil och jag börjar bli lite trött på detta. Jag tycker det verkar vara en klen konstruktion denna M10 bult med ett gängat M8 hål i skallen, som sen remhjulet sitter skruvat i, M8 hålet är så djupt borrat att det nästan är igenom skallen. inte mycket material kvar. Både generator, vattenpump och spänrullen rullar finnt utan att kännas glappa, ska man byta grejerna iallafall |
|
|
Jag har exakt samma problem med min 320d... Bulten knäcktes och hjulet hittades ner på plastkåpan. Dock har jag ett bekymmer, min lokala bmwverkstad har ingen aning om vad det är för bult, m10 bulten med m8 gängad skalle. Och jag kan inte hitta den på deras sprängskisser på realoem.com Hade varit tacksam för snabba svar |
|
|
Hej, Gå in på realoem.com välj "12 Motor elsystem" och "12.20 Generator" pos 04 på bilden visar bulten som håller generatorn och den andra av dessa heter "Sexkantskruv med inner gänga M10X125" och har Reservdelsnummer "12317798455", det är den hjä... som går av hela tiden. Själv har jag nu låtit borra ur skallen på bulten och gängat den från andra hållet med M10 gänga och ihop med en pinbult M10 monterat ihop skiten igen, hoppas att det ska hålla lite längre nu. |
|
| Hej ! Köpt en bmw 325d 2007 idag :) grym bil!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.