AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.496

Kan ni snälla tycka till om denna 740 från 96

St
55
Stew
Audi A6 Avant -07 2.0 TFSI ProLine+Sport och letar efter en värdig BMW 5- eller 7-serie.
Kan ni snälla tycka till om denna

Länk

Ska tydligen rulla fint men är avställd sen 7mån tillbaka.
Tot 4ägare i sverige fast den varit avställd(tror jag) mestadels.
Den verkar även varit avställd mellan 2004 och 2011.
Verkar som om mätaren var på 18700 2004 och 20600 2011. Alltså rullat ca 2000mil under sin avställning.

Det fick jag via carfax som förövrigt var första gången jag provade och det var den enda info jag fick på bilen i princip. Har ni även tips på bättre/billigare sätt att kolla bakgrund på bmw?

St
55
Stew
Audi A6 Avant -07 2.0 TFSI ProLine+Sport och letar efter en värdig BMW 5- eller 7-serie.
Kan även efter samtal med bilprovningen lägga till info att senaste bes hade 4 nedslag, 3 på CO-halt och 1 på lambdavärde eller nåt sånt.
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
En original E38 tycker jag alltid är lite extra intressant, men för 18 tusen innan prutning tycker jag att man ska vara beredd på att mycket kan vara eller gå fel.

Det enda vettiga är att nog att åka och provköra och syna den ordentligt i sömmarna, bara en storservice kan kosta en slant med lite tillbehör om man inte är kunnig själv!

Låter dock som en oseriös person om man kör den 2000 mil avställd, har man inte råd att ställa på sin bil bör man heller inte ha råd att underhålla den som sig bör?

Lycka till// Granathen
För det priset verkar den vara helt OK, aldrig sett en så billig E38.

Även om annonsen innehåller det vanliga "fullutrustad", trots att man ser att den inte alls har original-Navi utan kanske en eftermarknads, m.m.? Dock är den gamla Navin inte mycket att hänga i julgran ändå.

Men utrustrning är inte allt, skicket är viktigare och har den bara gått kring 20 k och fyra ägare i sverige enligt Carfax så låter det bra!

Den har dessutom de helt gudomliga (och ovanliga i E38) conturstolarna (sportstolar).

Tycker den verkar helt OK. Med lite roligare fälgar och klarbakljus med kristallvit blinkers så blir den ännu roligare. :)
St
55
Stew
Vad tror ni om de 4 nedslagen där 3 var om förhöjda värden på CO-halt, vid tomgång och i rullning.

Kan vara enklare som stift och oljebyte men även jobbigare grejer att åtgärda antar jag. Vad kan påverka detta och vad kan det kosta att åtgärda?
Nedslagen på besiktningen låter ju som antingen problem med katalysatorerna (det finns två på dessa bilar), eller problem med lambdasonden.

Lambdasonden mäter graden av förbränning på avgaserna och skickar signaler som styr insprutning och tändning, för optimal förbränning. Om den skickar fel signaler kan det förklara varför det är för höga.

Originalkatalysator är dyrt till dessa bilar, men det fungerar lika bra att montera universalkattar när man behöver byta. Kostar ca 2000 inklusive jobb att byta, per kat.

Fråga säljaren vad problemen med CO2 beror på, han vet säkert.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
problem med CO2 kan ju lika gärna vara att den inte är servad på väldigt länge. Gammal olja, igensatt luftfilter och taskiga tändstift kan ju ställa till det. Att lambda värdet är fel kan vara avgasläckage oxå. Det behöver ju inte alltid vara fel på själva sonden.

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.