AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.797

AC problem E46, startar men slår av direkt.

Har lite problem med AC:n i min E46-02. Magnetkopplingen slår till och kompressorn går i ett par sekunder men sen släpper den igen. Samma sak händer om och om igen. Lägger man ström direkt på kabeln till kompressorn så fungerar AC:n och kyler. Någon som varit med om detta eller vet vad det kan vara?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara tryckvakten som slår ifrån pga för lågt tryck i systemet (för lite gas).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Låter som Johan säger med gasbrist koppla på manometer och kolla. Du kan även kolla med en uv lampa (en sån som alla har:) ) då det finns uv spårmedel i gasen så ser du lättare om du har en eventuell läcka

Tack för svaren! Jag har kollat så att det finns tryck i systemet, men det kanske är tryckgivaren som inte fungerar som den ska?
Har du kollat med manometer eller med skruvmejsel på ventilen? Kan vara gas i fast för lite

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla AC-system läcker långsamt ut små mängder gas via t ex kompressoraxeltätningen, så det kan vara gas/tryck i systemet men vara för lite/lågt, och då slår tryckvakten ifrån.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Åk till en AC-verkstad och fyll upp med gas! Kostnad kanske 1500kr. Jag fyllde förra året upp AC:n i en 15 år gammal bil och den fungerade sedan som den skulle. Dom kollar samtidigt efter läckor, men det kostade inget extra i mitt fall.

Jag har kollat trycket med manometer och killen som gjorde det sa att det var nog högt tryck i systemet. Den fungerar klockrent när man lägger ström direkt på kompressorn, men det kanske det gör även om det är för lite kylmedium i systemet?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag gissar på elektriska problem tyvärr, mycket svårt att säga vad som kan orsaka detta problem. Mitt tips blir att felsöka bilen med diagnosutrustning för att eventuellt få en fingervisning om det är någon givare eller dylikt som strular...

Mvh
AC:n fixad, det var kondensortemperaturgivaren. Kan vara kul att veta för den med liknande symptom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.