AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.146

För stor oljeförbrukning på 330 e46?

bu
73
bubbi
328i touring -13
Har nu kört ca 300 mil med min nyköpta 330ci och den har dragit ca 1 liter olja. Bilen blåryker inte eller går ojämnt eller konstigt på något vis. Jag har förstått att igensatt vevhusvent. är ett vanligt problem på dessa bilar, kan så vara fallet även här?
mo
229
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
kolla ventilkåpspackningen så att det inte läcker där, vanligt att det kommer vid halvmånarna för en liter låter mycket kan jag tycka.... har själv en 330 och fyller kanske en halvliter på 1000 mil,

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Många som har hög oljeförbrukning på m54 motorerna tyvärr. De finns ett knep att få ner en m54 på noll i oljeförbrukning i princip men de är en jäkla procedur! Kika här Länk
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Enklaste och bästa rengöringen är att tappa ur den gamla oljan och hälla i ny. De långa serviceintervall som BMW och andra tillverkare rekommenderar är många gånger direkt skadliga för motorn, speciellt vintertid.

Titta i oljelocket och på oljestickan på en nyare BMW som är servad enligt BMW schema. Det kan se ut som en dygrop i locket och i ventilgalleriet och vara klegg och rost på stickan. Trots att bilarna är servade enligt schema. Det är priset för "gratis" service i t.ex. 8000 mil, när minsta möjliga görs.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
R1000 Helt sant, byter själv kring 1000mil! Dom som kör på 2500 mils intervallet borde tänka om lite om man bryr sig om sin bil! Visst de kanske inte märks under tiden man äger bilen så mycke, men nästa person som köper den får istället skiten för att man kört med för långa intervaller!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Visst kan M54 dra en del olja på vissa exemplar. Men 1 liter på 300mil är för mycket.
Jag ligger väl också på dryga halvlitern på 1000 mil.
Ett vevhus som är nära på att sättas igen kan bidra till att den drar mer olja. Men borde knappast vara så stora problem med det denna tid på året..

Vad säger Bmw är normal förbrukning av olja på m54:an?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Byt till en lite varmtjockare olja.

Jag bytte från en xW-30 till xW-40 varpå förbrukningen sjönk till normalt låg nivå.
Bägge oljorna är god kvalitet och uppfyller av BMW angivna oljeklassningar.
ag
66
aggepanken
218dA xDrive Gran Tourer -20
Jag har samma problem, som som nu har eskalerat! (likadan bil, -03, 20.000 mil) Tills nu har jag också fått fylla på typ 1l på 400mil. Så igår fyllde jag på ca 0,7 liter olja, och idag efter ca 15 mils körning så börjar den gula oljelampan lysa! Ingen blårök, inget oljedropp under bilen! Vafan?!

Har 1500mil kvar tills nästa service, så jag har tänkt att eftersom man fyller på olja titt som tätt så är det ingen brådska med olje + filter byte...

Min oljesticka ser förresten inte ut som i manualen, fattar inte riktigt hur man läser av den? Länk till suddig bild på den: Länk

0,7 liter på 15 mil låter ju helt sjukt! Kan nivåmätaren ballat ur?
bu
73
bubbi
328i touring -13
Kolla oljestickan !
Den ger svart på vitt....:-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljenivån skall ligga mellan de två "inbuktningarna" - jag brukar fylla tills oljan ligger i nivå med övre delen av övre inbuktningen på stickan.

Kör man mycket kortkörningar kan oljan spädas ut med bensin eller vatten via kondens och "blow by" (det bildas ungefär en liter vatten för varje liter bensin i förbränningsprocessen - det mesta försvinner med ut i avgaserna men en liten del trycks förbi kolvringarna och ner i vevhuset) och gör man därefter en långkörning där oljans temperatur får stiga en del under längre tid, förångas bensinen och/eller ev. vatten och då får man intrycket av att den "drar olja" eftersom nivån minskar snabbt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ag
66
aggepanken
218dA xDrive Gran Tourer -20
Oljenivån ligger precis mellan de två inbuktningarna.
Borde tyda på att det inte är någon fara att köra och att det är dags att se sig om efter en ny oljenivågivare?
:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.